تاثیر عضله سازی بر متابولیسم بدن

عضله سازی
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

تاثیر عضله سازی بر متابولیسم بدن

۶ کیلو عضله خالص، در ماه ۱۰،۰۰۰ کالری بیشتر می سوزاند , این شش کیلو عضله به اندازه ۲۵ مایل دویدن در هفته یا ۲۵ جلسه تمرین ایروبیک شدید در ماه کالری می سوزاند.

گفته می شود که به ازای هر کیلو عضله جدید، بدن شما چیزی درحدود ۱۲۰ کالری در روز بیشتر می سوزاند. وقتی ۳ کیلو عضله تازه به بدنتان اضافه می کنید، خواهید دید که اتوماتیک وار، ۳۶۰ کالری بیشتر سوزانده و چیزی درحدود ۲۰ کیلو چربی در سال کم می کنید.

وقتی عضله اضافه می کنید، متابولیسم شما در اوقات استراحت (تعداد کالری هایی که بدنتان در هنگام استراحت می سوزاند) بالا می رود.

چربی فقط چیزی “مرده” نیست. چربی پروتئین هایی مثل لپتین و سیتوکین را که می توانند در متابولیسم اثر بگذارند، ترشح می کند. طبق آمار، چربی متابولیسمی حدود یک کالری در روز به ازای هر یک کیلو از وزن بدن دارد، درحالی که این میزان برای عضله، ۳ کالری در روز است.

عضله سازی
عضله سازی

عضو یا بافت متابولیسم روزانه

چربی یک کالری به ازای هر کیلو از وزن بدن

عضله ۳ کالری به ازای هر کیلو از وزن بدن

کبد ۴۵٫۵ کالری به ازای هر کیلو از وزن بدن

مغز کالری به ازای هر کیلو از وزن بدن

قلب ۱۰۰ کالری به ازای هر کیلو از وزن بدن

کلیه ها ۱۰۰ کالری به ازای هر کیلو از وزن بدن

به عبارت دیگر، از دست دادن یک کیلو چربی و جایگزین کردن آن با یک کیلو عضله، متابولیسم استراحت شما را کمتر از ۱۰ کالری در روز افزایش می دهد.

دکتر رابرت ولف، پروفسور زیست شیمی در دانشگاه تگزاس می گوید، “هر ۱۰ کیلوگرم تفاوت در حجم عضله خالص منجر به صرف انرژی ۱۰۰ کالری در روز خواهد شد که نشاندهنده میزان ثابت برگشت پروتئین است”. این یعنی ۱۰ کالری به ازای هر کیلوگرم عضله که چندان تفاوتی با آنچه قبلاً به دست آوردیم ندارد.

دکتر ولف خاطرنشان یم کند که این عدد نشاندهنده “میزان ثابت برگشت پروتئین” است. اکثر انواع تمرینات مقاومتی و بدنسازی یا بدن سازی برگشت پروتئین را افزایش می دهد (افزایش در میزان سنتز و تجزیه پروتئین)، که مصرف کالری را در ساعات (و گاهی روزها) پس از تمرین بالا می برد.

همچنین شایان ذکر است که در برگشت به ورزش بعد از یک دوره کم کالری یا حتی شروع یک برنامه تمرینی، افراد بسیار کمی، مگر اینکه بیش از اندازه چاق باشند، عضله خیلی زیادی به دست می آورند و به طور همزمان، چربی زیادی هم می سوزانند. بدن شما آنقدرها هم که تصور می کنید قادر نیست دو کار را به این خوبی به طور همزمان انجام دهد. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم برای تناسب اندام، فقط روی یکی از این اهداف متمرکز شوید: عضله سازی و در عین حال کاهش به دست آوردن چربی یا چربی سوزی در عین حفظ عضلات.

با وجود این واقعیت که میزان متابولیسم در حالت استراحت به اندازه سابق بالا نیست، به این معنا نیست که اگر قصد چربی سوزی داشته باشید، تمرین کردن با وزنه کاری عبث است. درواقع، تمرینات وزنه و بدنسازی یا بدن سازی ساخت بدن شما را به طرق محتلف ارتقاء می دهد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *