ضرورت مصرف ویتامین C

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

ضرورت مصرف ویتامین C

در قرن نوزده دریانوردان انگلیسی برای رهایی از نوعی بیماری که بعدا اسکروی نام گرفت با خود لیمو حمل میکردند

ضرورت مصرف ویتامین C
وبرای همین به آنان ملوان لیمویی میگفتند .اسکروی بیماری مهلکی بود که کاشفان سرزمین های دور پس از مسافرت های طولانی بر روی آب به آن دچار میشدند ومیمردند. اسکروی کمبود دراز مدت ویتامین ث است. این مطلب انگیزه ای شد برای جستجوی درمان این بیماری در پرتقال ومنجر به کشف ویتامین ث در سال ۱۹۲۸ گردیدو واسید اسکوربیک نام گرفت.

ضرورت مصرف ویتامین C

ویتامین ث یا اسید اسکوربیک یک ویتامین محلول در آب است که برای تولید کلاژن در بدن مورد نیاز است. غده فوق کلیوی و هیپوفیز بیشترین غلظت این ویتامین را در بدن دارا هستند پس از آنها در مقدار کمتر در کبد، لوکوسیت ها ، مغز ، کلیه و لوزالمعده موجود است بیشترین مقدار این ویتامین در کبد و ماهیچه های اسکلتی است..

ضرورت مصرف ویتامین C

این ویتامین در ساخت ناقلان پیام های عصبی ،هورمون های استروئیدی ،کارنتین ،تبدیل کلسترول به اسید های صفراوی ،تجزیه تیروزین ومتابولیسم یون فلزی نقش بسیار مهمی دارد. به جذب بیشتر آهن در بدن کمک میکند . نقش اسید اسکوربیک به عنوان یک عامل کاهنده بیولوژیکی ممکن است با جلوگیری از ایجاد بعضی از بیماریها همچون آب مروارید بعضی از سرطان ها و بیماریهای قلبی عروقی در ارتباط باشد. این ویتامین مهمترین آنتی اکسیدان محلول در آب است آنتی اکسیدان به موادی گفته میشود که با حرکت در خون مواد شیمیایی راکه به بافتها لطمه میزنند خنثی میکنند .

vitamin-c-2

ضرورت مصرف ویتامین C

همانطور که گفته شد کاهش این ویتامین به ایجاد بیماری اسکروی منجر میشود. که با علائمی همچون تورم -خونریزی لثه ها لق شدن دندان ها وپارگی مویرگهای داخل مفاصل ودرد شدید آنها میشود.همچنین باعث کاهس التیام زخمها ضعف و خستگی واختلالات روانی همراه است.از ویتامین ث برای التیام زخمها -کاهش فشار خون- تخفیف سرماخوردگی وعملکرد بهتر سیستم ایمنی استفاده میشود.

بدن انسان فاقد آنزیم لازم برای تولید ویتامیین ث در بدن میباشد و باید آن را از غذاها دریافت کند.بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین ث مرکبات (لیمو -پرتقال -کیوی) هندوانه-خربزه-گوجه فرنگی سیب زمینی فلفل سبز و سبزیجات سبزبرگ است. این ویتامین به هوا حرارت وآب حساس است بنابر این طی انبارداری طولانی یا هنگام فرآوری غذاهایا پخت بیش از حد تخریب میشود.

حداقل مقدارپیشنهادی ویتامین ث ۷۵میلی گرم در روز برای خانمها و۹۰ میلی گرم برای آقایان است.البته این پیشنهاد برای افراد عادی است که باز هم مقدار کمی است .برای اینکه از بیماری ناشی از کمبود ویتامین ث در امان بمانید دوز پیشنهادی روزانه برای یک بدنساز سالم (وحتی افراد عادی)۱۰۰۰تا۱۵۰۰ میلی گرم در روز در دوزهای تقسیم شده بین سه وعده اصلی غذاییست .برای کسانی که تحت تمرینات بسیار سختی قرار دارند ونیاز به ریکاوری بیشتری دارند دوز تقریبی روزانه ۱۷۰۰تا۲۲۰۰میلی گرم میباشد ووقتی احساس میکنید در حال دچار شدن به سرما خوردگی هستید یا اینکه به آن دچار شده اید وقصد دارید تا حد ممکن عوارض آنرا کاهش دهید وسریعتر بهبود یافته به دوز بالاتری از این ویتامین نیاز دارید دوز پیشنهادی برای این افراد ۳۸۰۰تا۴۵۵۰ میلی گرم در روز میباشد

برای شناخت میزان ویتامین ث موجود در غذاهای مختلف به مطالب زیر توجه فرمایید

یک چهارم فنجان کشمش 51میلی گرم

یک فنجان کلم بروکلی 97میلی گرم

یک فنجان توت فرنگی 85میلی گرم

صد گرم فلفل دلمه ای 110میلی گرم

یک عدد فلفل دلمه ای بزرگ قرمز 312 میلی گرم

یک نصف گریپ فروت 46میلی گرم

یک فنجان اسفناج خرد شده 18میلی گرم

یک عدد گوجه فرنگی متوسط 59میلی گرم

یک عدد کیوی متوسط 75میلی گرم

یک لیوان آب پرتقال 98میلی گرم

دو فنجان کاهو خرد شده 27میلی گرم

یک فنجان طالبی خرد شده 75میلی گرم

یک فنجان تمشک 31میلی گرم

و اگر بجای غذاها از مکمل های ویتامین ث وانواع قرص های جوشان وغیره استفاده میکنید مقدار ویتامین ث موجود در هر قرص به میلی گرم در پشت جعبه آن نوشته شده است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *