عملکرد آب در کاهش وزن

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

عملکرد آب در کاهش وزن و یا چربی سوز ی

از آنجایی که آب، ارزان، و دستیابی به آن نسبت به بقیه‌ی روش‌های لاغری و چربی سوز ی آسان‌تر است، هیچ دلیلی وجود ندارد که قدرت لاغر کنندگی آنرا دست کم بگیرید!

دلایل مختلفی برای اهمیت آبرسانی به بدن وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

عملکرد آب در کاهش وزن و یا چربی سوز ی
عملکرد آب در کاهش وزن و یا چربی سوز ی

اهمیت آب

تقریبا دو سوم بدن انسان از آب تشکیل شده است. نقشش، تقریبا همه چیز را در بر می‌گیرد؛ از پاکسازی سموم گرفته، تا تنظیم درجه‌ی حرارت بدن، و روان کردن مفاصل. این‌ها تنها چند تا از کارهایی بودند که آب در بدن انجام می‌دهد!

همچنین، آب بعنوان یک مهار کننده‌ی اشتهای طبیعی هم ایفای نقش کرده و به متابولیسم بدن کمک می‌کند. با تمام این کاربردها، مصرف آب برای کارکرد نرمال بدن، یک باید است!

اثرات کم آبی

تعلل در مصرف آب کافی، برای بدنتان گران تمام خواهد شد! اگر سطح آبرسانی به بدنتان، فقط ۲ درصد کاهش یابد، ممکن است مشکل تمرکز بصری، عدم تمرکز حواس، و افکار مبهم و بی سامان پیدا کنید. اگر معمولا در اواسط روز احساس خستگی می‌کنید و دلیلش را هم نمی‌دانید، شاید مقصرش کم آبی بدنتان باشد، یعنی همان دلیلی که باعث می‌شود ورزش کردن هم برایتان مشکل شود.

وقتی بدنتان به خوبی هیدراته نشده باشد، حتی ممکن است در معده‌تان احساس سوزش کنید، احساسی مانند درد گشنگی! همین احساس، ممکن است باعث شود به اشتباه بیفتید و بیشتر از مقدار مورد نیاز غذا بخورید.

همچنین، کم آبی ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان، پیری زودرس، کج خلقی، اضطراب، و چندین بیماری دیگر شود. بعلاوه بین کم آبی مزمن و چاقی هم ارتباطی قوی وجود دارد.

آب چگونه به کاهش وزن و یا چربی سوز ی کمک می‌کند؟

تحقیقی که توسط دانشگاه واشنگتون انجام شده، روشن کرده است که نوشیدن ۸ لیتر آب، کمک خواهد کرد که در ۹۸ درصد موارد، گشنگی نیمه شب از بین رفته، و هله هوله خوری آخر شب هم کاهش یابد. همچنین مصرف آب می‌تواند به افزایش انرژی هم کمک کند، که باعث خواهد شد در طول تمرینات، سخت‌تر تلاش کنید.

ژورنال «Clinical Endocrinology and Metabolism»، تحقیقی را در سال ۲۰۰۳ منتشر کرد که تاثیر گرمازایی آب را مورد بررسی قرار داده بود. محققان که توسط مایکل بوشمن هدایت می‌شدند، یافتند که مصرف ۱۶ لیتر آب، باعث افزایش ۳۰ درصدی سوخت و ساز خواهد شد.

نوشیدنی‌های دیگر

آب خالص، مفیدترین مایع برای نوشیدن است. نوشیدنی‌های شیرین، دارای کالری تهی یا پوچ هستند، که باعث خواهد شد بدن شما برای جذب آبی که نیاز دارد به تکاپوی بیهوده بیفتد. نوشیدنی‌های کافئین دار هم بخاطر تاثیر ادرار آورشان، حتی ممکن است مخرب‌تر باشند، چرا که بجای جذب آب می‌تواند باعث دفع آن شود.

توصیه

بحث و گفتگو در مورد اینکه دقیقا چقدر باید آب بنوشید، هنوز ادامه دارد. شما می‌توانید با توجه به حقایقی وجود دارد، خودتان قضاوت کنید. در روز حدود ۲ فنجان آب به صورت بخار آب از طریق تنفس، از بدنمان خارج می‌شود. تعریق روزانه هم باعث می‌شود تا حدود ۲ فنجان دیگر آب از دست بدهیم. روده‌ها و کلیه‌ها نیز برای کارکرد عادی‌شان، حدود ۶ فنجان آب در روز مصرف می‌کنند. تا اینجا مجموعا ۱۰ فنجان شد!

حالا اگر ورزش روزانه هم انجام می‌دهید، باید به آن مقدار بیفزایید تا حداقل آب مورد نیاز برای کار روزانه‌ی بدنتان فراهم شود. در نهایت برای تاثیر کاهش وزن و یا چربی سوز ی مصرف آب، به مقدار مورد نیاز بدنتان، کمی دیگر هم اضافه کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *