آیا غذا نخوردن بعد از ورزش میتونه باعث چربی سوزی بشه؟

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

نکاتی درباره اهمیت تغذیه و رژیم ی بعد ورزش

در مطلب قبل راجع به اینکه “آیا ورزش کردن در حالت گشنگی می‌تواند در کاهش وزن و یا چربی سوز ی یا چربی سوزی موثر باشد یا نه؟” صحبت کردیم، اما امروز به این بحث پاسخی علمی می دهیم که “آیا گشنه ماندن و ممنوع کردن خودمان از خوردن مواد غذایی بعد از ورزش می‌تواند بر کاهش وزن و یا چربی سوز ی یا چربی سوزی موثر باشد یا خیر؟”

شاید دلیل اصلی تیم فیت لیدی برای نوشتن این متن پرداختن به این معضل بزرگ در باشگاه بدنسازی بدن سازی فیتنس‌های بدنسازی یا بدن سازی بانوان باشد که بیشتر مربیان متاسفانه به دلیل نداشتن آگاهی کافی، زنان را از خوردن میان وعده  تا ۲ ساعت بعد از تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) ممنوع می کنند.

در طول ورزش، بدن  از سوخت گلیکوژن به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. پس از اتمام تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس )، بدن ذخایر گلیکوژن خود را از دست می دهد. به همین دلیل ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت بعد از تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) خوردن  پروتئین و کربوهیدرات  می تواند ذخایر انرژی را دوباره پر کند. این اتفاق، به بازسازی بافت های عضلانی آسیب دیده کمک می کند و متابولیسم را در سطح بالا نگه می داردو هر چه سریع‌تر شما وعدۀ غذایی خود را بعد از ورزش بخورید و یا هرچه زودتر شروع به سوخت گیری کنید بهتر است.

تحقیقات نشان می دهد اگر تغذیه و رژیم بعد از تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس )‌تان را  تا ۲ ساعت به  تاٌ خیر بیندازید، توانایی بدن شما برای پر کردن مخازن عضلات تا ۵۰ درصد کاهش پیدا  می‌کند. پس سعی کنید، قبل از اینکه جلسه تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس )ی خود را شروع کنید برای مواد غذایی بعد از تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس )تان برنامه ریزی کنید. ساندویچ کره بادام زمینی، سفیده تخم مرغ و …  خود را به باشگاه بدنسازی بدن سازی فیتنس ببرید تا بعد از تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) بلافاصله میل کنید.

البته تنوع رشته های مختلف ورزشی باعث می شود که نتوان هرگز یک پیشنهاد خاص را  برای همه آنها به کار برد. برای آنکه بتوانیم به ورزشکاران هر رشته ورزشی توصیه مناسب داشته باشیم باید ابتدا سهم هر یک از سه سیستم فسفاژن، گلیکولیز بی هوازی و هوازی را در آن ورزش مشخص کنیم.  با مشخص شدن سهم دستگاه های انرژی و حجم و شدت فعالیت می توانیم به هر ورزشکار توصیه ای مناسب  را بدهیم. با توجه به مجله انجمن بین المللی پزشکی ورزشی، مصرف پروتئین و کربوهیدرات بلافاصله بعد از تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) در بیشتر رشته‌های ورزشی بهترین گزینه است.

16

بعد از تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) چه چیزی بخوریم؟

در اینجا به برخی از مواد غذایی که می‌توانند گزینه مناسبی برای مصرف بعد از ورزش باشند اشاره می‌کنم. این مواد به ریکاوری سریع تر، حفظ عضلات و به کاهش وزن و یا چربی سوز ی کمک خواهد کرد.

اسموتی موز با شیرو خرما

سفیده تخم مرغ با سیب زمینی پخته

سینه مرغ پخته به همراه سالاد با روغن زیتون و سرکه

نان غلات بهمراه کره بادام زمینی

 

شما میتوانید خوراکی مخصوص خودتان را با ترکیبی از پروتئین و مقداری از کربوهیدرات درست کنید . به تغذیه و رژیم قبل و بعد از ورزشتان اهمیت دهید تا تغییر را در بدنتان احساس کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *