راهکارهایی برای انتخاب یک مکمل پروتئین مناسب

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

راهکارهایی برای انتخاب یک مکمل پروتئین مناسب

ما مکمل پروتئین وی را سرآمد تمام پودر های پروتئین می دانیم. در حقیقت وقتی موضوع چربی سوزی یا عضله سازی است، پروتئین وی محبوب ترین نوع پروتئین به شمار می رود. دلیل اصلی نوع ترکیب های آمینو اسید آن و اثر گذاری آن ها است. برای یک انتخاب مناسب، به شما توصیه می کنیم که این ۵ فاکتور را جدی بگیرید.

راهکارهایی برای انتخاب یک مکمل پروتئین مناسب
راهکارهایی برای انتخاب یک مکمل پروتئین مناسب

ارزش های تغذیه و رژیم ای و لیست مواد موجود در آن

برای ارزیابی یک مکمل پروتئین ( یا هر نوع غذای دیگری )، شما نباید به بسته بدنی اکتفا کنید. می دانیم که بسته بندی آن خیلی زیبا است و جلب توجه می کند. اما کمپانی سازنده هم همینطوری مشتری اش را پیدا می کند. اطلاعات تغذیه و رژیم ای که نیاز دارید را حتما” مطالعه کنید، متأسفانه ورزشکاران خیلی کم به این اطلاعات نگاه می کنند. واقعا” باید روی اهمیت خواندن اطلاعات تغذیه و رژیم ای همه ی مکمل ها تأکید ویژه ای داشته باشیم. این موضوع بسیار مهم است. فقط به این خاطر که روی بسته با فونت زیبا و درشت می نویسند غذای سالم، به سالم بودن آن اعتماد نکنید.

برای ارزیابی یک مکمل پروتئین موضوع خیلی ساده است. در ابتدا، حقایق تغذیه و رژیم ای را برای کالری به ازای میزان مورد نظر چک کنید. بعد از آن باید سوبسترا ها را ارزیابی کنیم. ۳ سوبسترای اصلی عبارت اند از: چربی، کربوهیدرات و پروتئین. معمولا ۱۲۰ تا ۱۴۰ کالری به ازای هر قاشق در مکمل پروتئین وی، یک میزان بهینه و مطلوب است. بهتر است کم چرب نیز باشد ( تنها ۲ گرم چربی در هر قاشق ) قند آن نیز باید بسیار کم باشد ( ۰ یا ۱ گرم قند به ازای هر قاشق ) پروتئین نیز طبیعتا” باید بالا باشد ( ۲۵ گرم به ازای هر قاشق ).

یست مواد به کار رفته در آن مورد بعدی است که باید نگاه کنید. این را به خاطر داشته باشد که معولا” در این لیست ها، فراوانی مواد به ترتیب نوشته شدن آن ها است. موادی که در پایین نوشته می شوند، میزان کمتری از آن ها در پودر وجود دارد. این منظم در مورد تمام مواد غذایی صدق می کند. وقتی یک لیست مواد غذایی تشکیل دهنده را ارزیابی می کنید، بهتر است تعداد آن ها خیلی زیاد نباشد. به عنوان یک منظم کلی، مکمل پروتئین نباید بیش از ۱۰ تا ۱۲ ماده تشکیل دهنده داشته باشد. معمولا” در محصولات پروتئینی، هر پروتئین به صورت جدا در لیست نوشته می شود. اما شما آن ها را جدا حساب نکنید و تمام پروتئین ها را به عنوان یک ماده در نظر بگیرید.

آمینو اسیدها

آمینو اسید ها واحد های سازنده پروتئین هستند. ۲۰ آمینو اسیدی که در پروتئین ها یافت شده اند به دو دسته تقسیم می شوند: آمینو اسیدهای ضروری و غیر ضروری. آمینو اسید های ضروری در بدن انسان ساخته نمی شوند و باید از طریق غذا جذب بدن شوند. آمینو اسید های غیر ضروری در بدن ساخته می شوند. ۹ آمینو اسید ضروری وجود دارد. از آن جایی که آمینو اسید های غیر ضروری در بدن ساخته می شوند، این مهم است که به دنبال پودری باشد که آمینو اسید های لازم را دارد.

آمینو اسید های زنجیره انشعابی به زنجیره ۳ آمینو اسید ضروری اشاره دارد: لوسین، والین و ایزولوسین. این ۳ اسید آمینه ضروری یک سوم عضله اسکلتی را در بدن تشکیل می دهند و نقشی اساسی در ترکیب پروتئین دارند. پس هنگام انتخاب یک مکمل پروتئین، شما باید توجه زیادی به مکملی داشته باشید که حاوی لوسین، ایزولوسین و والین است. می توانید به صورت جدا مکمل آمینو اسید زنجیره انشعابی را نیز تهیه کنید.

شکر و شیرین کننده ها

پودر های پروتئین معمولا” دارای چاشنی شیرین کننده های مصنوعی و شکر هستند. نمی توان این ها را غذای سالم و خالص نامید. در واقع هنوز پودر های پروتئین خیلی زیادی وجود دارند که دارای شیرین کننده هستند. در مجموع بهتر است به دنبال پودری باشید که ۰ یا در نهایت ۱ گرم شکر بهازای هر بار مصرف دارد. در لیست مواد تشکیل دهنده پودر نیز به دنبال شیرین کننده هایی مانند استویا ( طبیعی ) یا ساکرولوز ( مصنوعی ) باشید.

نمی خواهیم بگوییم فقط به خاطر این که یک پودر شیرین کننده مصنوعی دارد دیگر نباید آن را مصرف کرد. بهتر است هر چیزی را به طور موردی بررسی کرد. در دو راهی شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی، انتخاب با شما است. با این وجود یک نوع شیرین کننده هست که در هیج نوع مکملی برای آن حتی استثنا هم قائل نمی شویم. شیرین کننده HFCS. اگر مکملی دیدید که این شیرین کننده را در خود دارد، هرگز آن را نخرید!

مزه و قابلیت ترکیبی آن

برای خیلی ها مهم ترین چیز، مزه است. چه کسی پودر پروتئینی که مزه خوبی می دهد را نمی خواهد؟ مکمل پروتئین خیلی وقت است که استفاده می شود و خیلی از کمپانی ها از چاشنی های مختلف برای خوشمزه کردن آن استفاده می کنند. بهترین راه برای تشخیص بهترین آن، امتحان کردن مقدار کمی از پودر است. البته این بستگی به جایی دارد که از آن خرید می کنید. بعضی اوقات مغازه های مخصوص مکمل ها، نمونه هایی برای تست کردن دارند. در مورد ترکیب آن، شما به دو گزینه نگاه می کنید: شیکر یا مخلوط کن. آیا نیاز دارید که یک شیک پروتئین درست کنید یا این که می خواهید در خانه با آرامش یک مخلوط خوب از پروتئین را آماده کنید؟

برای آن هایی که معمولا” وقت کمتری برای آماده کردن ترکیب دارند و به دنبال شیک پروتئین هستند، تهیه ی پروتئینی که به سادگی ترکیب می شود را توصیه می کنیم. ( پروتئین وی در این زمینه بهترین به حساب می آید ). برای مخلوط کردن پودر نیز نیاز به یک راه مؤثر دارید. بطری های شیک ساز می توانند چاره ساز باشند. اگر می خواهید از مزه بد مخلوط ها دوری کنید، این می تواند یک گزینه مناسب باشد. اگر یک مخلوط کن دارید و وقت کافی را برای این کار می گذارید، ترکیب کردن مواد دیگر دغدغه شما نخواهد بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *