نقش موز در پرورش اندام

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

نقش موز در پرورش اندام

نام میوه و درختی با همین نام است که بومی مناطق جنوب شرق آسیا، شبه جزایر مالزی، واسترالیا است . امروزه

این گیاه در تمام مناطق گرمسیری که از رطوبت مطلوبی برخوردار باشند کاشت می‌شود.درخت موز در وهله اول برای میوه اش و ضمناً برای تولید فیبر و نیز زیبایی کاشته می‌شود. از آنجائی‌ که گیاه موز نسبتاً بلند و مستقیم و محکم می‌باشد، اشتباهاً به آن درخت می‌گویند، در حالی که واقعیت آن است که آنها فقط شاخه‌هایی هستند که پس از دادن میوه خشک شده و از بین می‌روند. این شاخه‌ها می‌توانند به بلندی بین دو تا هشت متر برسند و برگ‌های آن نیز به حدود سه و نیم متر می‌تواند برسد. میوه موز به صورت خوشه در انتهای ساقه تشکیل می‌شود.

images

نقش موز در پرورش اندام

موز به دلیل سرشار بودن از پتاسیم وآمینواسید تریپتوفان ، و دارا بودن ویتامینهای گروه B و غنی بودن از ویتامینهای CوA و وهمچنین منبع خوبی از پروبیوتیک ها و آنزیم پروتئاژ می باشد که مورد توجه بحث ماست

موز1 300×234 نقش موز در پرورش اندام و سبد غذایی روزانه انسانها

موز دارای مقدار زیادی از ویتامینهای CوE ریبوفلاوین ، تیامین ، نیاسین ، اسیدفولیک و مواد معدنی مانند آهن ، کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم ، فسفر ، مس ، روی و … می باشد

همچنین تعداد زیادی از آمینواسیدهای ضروری مانند تریپتوفان ، لیزین ، لوسین ، ترئونین ، آرژنین ، گلیسین و… را می توان در موز یافت .

نقش موز در پرورش اندام

اگر بخواهیم بطور خلاصه ارزش موز را بررسی کنیم :

کمک به تقویت عضلات ، تاندون ها ، رباط ها

کمک به سنتز ادرنالین قبل و حین ورزش

بالا بردن سیستم ایمنی در برابر فشار ناشی از ورزش

تسریع بخشیدن به بهبود زخمهای مهم برای ورزشکاران و جلوگیری از رگ شدن در طول ورزش

کمک به حداکثر رساندن گلبولهای قرمز جهت حمل اکسیژن به ماهیچه

ضد افسردگی و ارام بخش

بهبود کیفیت خواب و احساس شادی و روحیه قوی

بهبود دهنده عوارض تر سیگار

جذب بهتر مواد غذایی و سلامت دستگاه گوارش

موز اثرات شدید اسیدی بودن معده را که منجر به زخم معده می شود را خنثی کرده و مهار کننده های انزیم پروتئاز موجود در موز کمک به از بین بردن باکتریهای مضرر در دستگاه گوارش می کند .همجنین این ماده غذایی منبع بسیار خوبی از پروبیوتیک است که ارائه دهنده تغذیه برای پروبیوتیکهاست.پروبیوتیک ها یک قسمت ضرری از بهداشت و درمان است که وظیفه دفاع از بدن دزر برابر میکروب های مضر وجذب بهتر مواد غذایی را دارد. ما بدنسازان باید به این مسئله واقف باشیم که هر چقدر خوب تمرین کنیم، بهترین تغذیه را داشته باشیم اگر در دستگاه گوارش هضم و جذب خوبی نداشته باشیم بی فایده است.

بالا بردن سطح انرژی

موز حاوی سه قند طبیعی ساکاروز- فروکتوز و گلوگز می باشد که به همراه فیبر موجود برای بالا بردن سطح انرژی بصورت فوری و مستمر توصیه می شود. در بدنسازی سوخت اصلی عضلات کربو هیدرات ها هستند. کربوهیدراتها از کربن وهیدروژن و اکسیژن ساخته شده اند که در بدن بصورت گلیکوژن ذخیره می شود و چون موز ترکیبی از سه قند وفیبر می باشد که گزینه بسیار مناسبی جهت پر کردن سریع ذخایر گلیکوژنی و تولید انرژی مستمر در حین تمرین می باشد به صورت که ۲عدد موز متوسط می تواند انرژی یک تمرین شدید ۸۰ دقیقه ای را برای ما به ارمغان بیاورد.

شیر موز 300×211 نقش موز در پرورش اندام و سبد غذایی روزانه انسانها

نقش موز در پرورش اندام

مبارزه با کم خونی

موز به دلیل غنی بودن از آهن و ویتامین c می تواند تولید هموگلوبین در خون را تحریک وکمک به حداکثر رساندن گلبو لهای قرمز خون که نیاز مهم ورزشکاران جهت حمل اکسیژن به ما هیچه هاست. همچنین ویتامین c موجود در موز کمک در جذب بهتر آهن مواد غذایی دارد.

تمرکزبیشتر،خواب بهتر و آرامش دورنی

تریپتوفان یکی از آمینو اسیدهای ضروری است که بدن برای سنتز پروتئین ها به آنها نیاز دارد و نقش مهمی در سیستم عصبی وخواب دارد. تریپتوفان دارای ۲ عملکرد مهم است: اول اینکه: مقدار کمی از این آمینو در رژیم غذایی ما توسط کبد به ویتامین B3(نیایسن) تبدیل می شود تا با کمبود این ویتامین رو به رو نشویم.

دوم اینکه: باعث افزایش سطح سروتین از کمبود تریپتوفان ایجاد می شود. این کمبود ممکن است منجر به افسردگی ،اضطراب تحریک پذیری عصبی، بی قراری ،افزایش وزن، پرخوری میل شدید به کربوهیدراتها وبی خوابی همراه باشد. نیاز تریپتوفان زنان بالای ۲۰ سال حدود ۳۹۵ میلی گرم نیاز تریپتوفان زنان باردار حدودا تا ۴۵۰ میلی گرم می رسد.

نقش موز در پرورش اندام

جلوگیری از حملات قلبی و سکته های مغزی وبهبود عوارض ترک سیگار

موز با داشتن اسید فولیک وسطح بالایی از ویتامین های گروه B وC وA می تواند سطح آمینو اسید هموسیستئن خون را که محصول جانبی مضر از گوشت را پایین بیاورد، در ارتباط با امینو اسید هموسیستئین و حملات قبلی و سکته های مغزی رابطه وجود دارد،سطح بالای این اسید امینه با تنگ کردن عروق منجر به انواع سکته ها می شود. سطح بالای هموسیستئین در خون نیز ممکن است تمایل خون به لخته شدن را افزایش دهد.

نقش موز در پرورش اندام

مصرف مداوم موز حدود ۴۰درصد از سکته های مغزی و قلبی جلوگیری می کند. مصرف غذاهایی با منشاء ویتامین گروه B و اسیدفولیک از بالا رفتن این محصول جانبی جلوگیری میکند. همچنین موز به دلیل بالا بودن ویتامین های ذکر شده و همچنین منیزیم و پتاسیم کمک بسیار بزرگی برای بهبود یافتن عوارض ترک سیگار (نیکوتین)میکند.

بطور خلاصه این ماده غذایی تشکیل شده از یک سری مواد مفید برای بدن انسان که توصیه میشود حداقل روزانه از ۲ عدد موز در میان وعده های غذایی به همراه شیر قبل از خواب استفاده کنید،تا از خواص اعجاب انگیز این میوه مطلع شوید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *