راهنمای جامع انتخاب عینک آفتابی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

راهنمای جامع انتخاب عینک آفتابی

تا وقتی که خورشید تو آسمون خودنمایی میکنه، نیاز به انتخاب عینک آفتابی مناسب همیشه احساس میشه! البته همونطور که اغلب پوشاک آقایون خارج از توجه صرف به رفع نیاز تولید شده، فریم های عینک قرارگرفته روی چشم ها هم از این قانون مستثنا نبودن و استایل های مختلفی رو در بر گرفتن.

بر اساس یک افسانه قدیمی، عینک محافظت از چشم برای اولین بار توسط شخصی به نام Roman emperor Nero و به منظور محافظت از چشمانش در مقابل تابش خیره کننده نور خورشید، توسط زمرد تراش خورده ای که مقابل چشماش قرار میگرفت، اختراع شد. بعدها، در قرن 12 میلادی، قضات در چین از قطعات معدنی شفاف دودی رنگی برای پوشاندن صورتشون در زمان پرسش از شاهدان استفاده می کردن و درباره موارد مشکوک با آنها صحبت می کردن. از اونجایی که منابع این سنگ های قیمتی محدود است!

در ادامه 6 استایل کلاسیک عینک آفتابی معرفی شده که هر کدام با داستان مجذوب کننده ی خود، می توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند، رو با هم میخونیم.

استایل هوانوردی

از سال 1930 میلادی عینک آفتابی به طور گسترده در فروشگاه ها عرضه شدند، اما استفاده ی امروزی آنها مشابه چیزی که  Nero یا قضات چینی مد نظر داشتند، نیست؛ آن هم زمانی که مردها برای جلوگیری از دوبینی در زمان تابش خورشید، از لنزهای رنگی استفاده می کنند.

تام کروز در فیلم (1986) Top Gun معمولا مرجع معرفی این استایل هست. اما بسیاری از مردم این استایل کلاسیک اشک چشم مانند رو قبل از رابرت دنیرو در فیلم Taxi Driver (1976)  و مایکل جکسون در مراسم Grammy سال 1984 استفاده کردند.

این فریم عینک آفتابی برای افرادی با صورت مربعی مناسب است، اما به خاطر فرهنگ pop مرتبط با آن، Rob Nowil طراح ارشد لباس های مردانه Style.com توصیه اکید به عدم استفاده از آن با لباسهای قدیمی داره.

Nowil میگوید: “بهترین راه، استفاده نکردن از هر چیزیه که نشانه ی دهه 70 میلادی باشد، و در عوض استفاده از آن برای موارد هوشمندانه تر می باشد. یک لباس نیروی دریایی با  یک تی شرت سفید و یک یونیفورم خوب برای عروسی های تابستانی گه گاه هوشمندانه است”

فریم های دایره ای

افراد خوش پوش بسیاری از فریم های دایره ای عینک آفتابی استفاده کرده اند؛ از صاحبان کمپانی های بزرگ مانند استیو جابز گرفته تا بازیگران محبوبی مثل هری پاتر. اما هیچکدام از آنها مانند جان لنون افسانه ای، این فریم را به یک نماد تبدیل نکردند.

در ابتدا به ساخت فریم های دایره ای شکل بی اعتنایی میشد(چرا که تصور میشد برای افراد مشهور به اندازه کافی جذاب نیستند)، اما بعد از آنکه گروه معروف بیتل در یکی از اجراهای خود در سال 1970 از آنها استفاده کردند، نظر همه تغییر کرد.

لویس لاسون، مدیر خلاق کمپانی H&M که به تازگیاز محصولات عینک خود رونمایی کرده می گوید: “عینک های دایره ای به خاطر انعطاف پذیری بالا برای ایجاد استایل های مختلف، بسیار مناسب اند”. همچنین میگوید: ” این عینک ها در حین کلاسیک بودن، مدرن هستند و همینطور شما را بازیگوش نشان میدهند در حالی که جدی به نظر میرسید.”

توجه به داشتن شکل صورت مناسب برای استفاده از فریم های دایره ای عینک آفتابی (مربعی یا بیضی شکل، با ویژگی های زاویه ای) بسیار مهم است و David Lochhead، موسس شرکت بریتانیایی تولید عینک اعتقاد دارد که این نوع فریم باید با ویژگی های فردی شخص نیز سازگاری داشته باشد.

“اگر کمد لباس های خود را پر از رنگ های خنثی پر کرده اید و به رنگ فریم های سیاه با لنزهای تیره علاقه مندید، بهتر است فریم با ترکیب رنگ زرد و قهوه ای روشن و یا رنگ گرادیانت را امتحان کنید”

 

 

فریم های مربعی

یکی از نمادهای استفاده از فریم های مربعی شکل، التون جان خواننده مشهور بریتانیایی است. کسی که به گفته خودش بزرگترین مجموعه شخصی از 20000 جفت وسایل را دارد.

اگرچه ما احتمالا هیچگاه چنین مجموعه ای را نخواهیم داشت، اما در روزهای Dress-Down (روزهایی که کارمندان اداره ها اجازه دارند با لباس های معمولی و غیر رسمی خود به سر کار روند) بسیاری سعی میکنند با استفاده از فریم های مربعی عینک آفتابی، چهره ی دایره ای شکل خود را بالانس کنند. همین تکنیک توسط Michael Caine  و  Jack Nicholsonدر دهه 50 و 60 میلادی استفاده میشد.

به خاطر این میراث فرهنگی، برندهای لاکچری مانند Saint Laurent  و  Tom Ford در سال های اخیر محصولات با استایل مربعی بیشتری داشته اند، اما محصولات مقرون به صرفه مشابه زیادی را نیز در بازار میتوانید پیدا کنید.

برای زنده نگه داشتن یاد مدارس قدیمی، Tom Courcey قائم مقام خورده فروشی آنلاین پوشاک مردانه  The Idle Man برای داشتن یک استایل فرانسوی اینگونه توصیه می کند: “استفاده از یک عینک با رنگ ترکیبی طلایی و قهوه ای به همراه یک تی شرت سفید یقه دار، به همراه یک کفش تابستانی، می تواند یک استایل تابستانی کامل و هوشمندانه را تشکیل دهد.”

استایل کلابمسترز (باشگاه استادان)

مالکوم ایکس احتمالا یکی از شناخته شده ترین افرادی است که دنیا را تغییر داد و چهره ی او به همراه عینکی با قاب فوقانی ضخیم و با لبه های فلزی منحنی شکل به یاد مانده است. این نوع فرم نماد استایل کلابمسترز است.

برند Ray-Ban پیش از این بازار عینک را برای هوانوردان و دیگر افراد توسط اختراع فریم هایی که به شکل خط ابرو هستند، در سال دهه 40 میلادی قبضه کرده است. این موضوع ممکن است نشان دهد که چگونه این برند توانسته در طی دهه ها نام خود را بر روی این استایل عینک آفتابی قرار دهد.

این طراحی در دهه های 50 و 60 میلادی متداول ترین مدل مورد استفاده شد و برای بسیاری از صورت های مردانه از جمله بیضی گون، دایره ای شکل و مربعی مناسب است و همچنان یکی از محبوب ترین هاست.

Richard Jones مدیر خرید Selfridges می گوید:”استایل کلابمسترز برای سال ها، خرید اصلی ما بود. این مدل با لباس های رسمی و یا یک تی شرت و شلوارک ست می شود و تضمین میکند که شما شیک به نظر برسید”

به عنوان حرکت بعدی برای استایلی زیباتر، Jones پیشنهاد داده تا فلزی همرنگ با فلز قرار گرفته بر روی عینک آفتابی، روی ساعت و یا کروات نیز قرار گیرد.

 

استایل وِیفرز

استایل وِیفر (به معنی مسافر یا عابر پیاده) با خطوط صاف و منحنی های نامحسوس معروف خود شناخته شده است. در دهه 70 میلادی، زمانی که تنها 20 سال از معرفی اولین نمونه از این استایل گذشته بود، وِیفر با تمام شهرتی که داشت ناپدید شد و در آستانه ی نابودی قرار گرفت. خوشبختانه، یک دهه بعد Ray-Ban قراردادی برای نمایش این فریم ها در بسیاری از فیلم ها مانند The Breakfast Club (1985) امضا کرد و محبوبیت این استایل را دوباره به آن بازگرداند.

Simon Chilvers مدیر MatchesFashion می گوید: “کافی است به تنوع افرادی که از فریم ویفر استفاده می کنند نگاهی بیاندازید تا متوجه تطبیق پذیری آن با هر شخصیتی شوید.”

سادگی و تمایز این فریم ها عینک آفتابی به همراه عدم وجود نشانه های تکلف در آنها، چیزی است که باعث بقای طولانی این استایل شده است.

 

استایل Keyhole Nose  (تکیه گاه بینی)

در سال 1968، یک بازیگر کمتر شناخته شده به نام استیو مک کوین در فیلم “مThe Thomas Crown Affair”  یک عینک Persol 714 استفاده کرد، و  همین موضوع باعث شد تا سبک قدیمی محل تکیه گاه بینی (Keyhole nose) یک شبه سوپراستار صنعت شد.

مطمئنا اون عینک خیلی به خوش تیپی مک کوین کمک کرد، اما به اعتبار اون، جزئیات منحصربفرد شاسی بالا این عینک، از اون به بعد توسط بهترین طراحان استفاده می شد.

از اونجایی که این جزئیات فقط منحصر به عینک های آفتابی نمیشد و میتونست تو هر عینکی استفاده بشه، تیم خلاق شرکت Marcolin که جزئیات عینک هایی مثل Ermenegildo Zegna، Diesel و Moncler رو طراحی کرده بودن، معتقدن که این استیل به چهره خیلی از افراد میخوره.

” این جزئیات هست که اغلب مردم با خودشون حمل می کنن و این محل تکیه گاه بینی، شخصیتی به افراد میده که حس ظاهرنمایی رو ایجاد نمی کنه. این استایل عینک آفتابی مخصوص کسانی است که می خواهند دیده شوند، اما برای این کار میخواهند از روشی عادی استفاده کنند.”

جیمز جی، مسئول بخش پوشاک آقایان Jaeger، پیشنهاد می کند انتخاب فریم عینک  با میراث استایل اون مطابقت داشته باشه: ” فریم های Tortoiseshell با لنزهای سبزتیره یک احساس کلاسیک اصیل رو به وجود می آورند. بهترین پوشش برای این استایل کلاسیک، یک کت و شلوار مناسب یا حتی یک تی شرت و شلوار کتان است.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *