آشنایی با اکسی متولون

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

آشنایی با اکسی متولون

اکسی متولون عمدتا برای تقویت ساخته شدن گلبولهای قرمز و در درمان کم ‏خونیها و همچنین در پوکی استخوان دوران یائسگی و پیری نیز استعمال میشود، از طرف د یگر، به عنوان یک داروی کمکی تا ۱۵۰ میلی گرم در روز در درمان سرطان پستان کاربرد دارد . این دا‏رو اثر داروهای ضد انعقاد را افزایش ‏میدهد .
اکسی متولون موجب احتباس سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفر، کلر، ازت و آب شده و در نتیجه بر وزن بدن و رشد استخوانها افزوده میشود . در بیماران مبتلا به آنمیآپلاستیک که تحت درمان با این قرار میگیرند لوسمی( سرطان خون ) و سرطان کبدی گزارش شده است . اسم تجاری اکسی متولون ،:آدروید Adroyd ‏بوده و در بازار داروئی ا یران به وفور یافت میشود .

آشنایی با اکسی متولون
‏غیر از داروهای گفته شده , داروهای زیادی در اسامی مختلف وشرکتهای مختلف دارویی وجود دارد که بیشتر آنها مشتقاتی ا‏ز تسترسترون میباشد از جمله : Testoviron – Depot « Testoluton – Forte ‏و Trofodermin ‏( که محتوی ‏استرانابول است ) .
عوارض و ‏موارد مصرف ا ین ترکیبات مشابه تستوسترون است . یک داروی به صورت آمپولهای روغنی به نام سانابولی سان وجود دارد که جزء محرکهای پرمصرف در ورزشهای سنگین میباشد .

111

آشنایی با اکسی متولون
مقالات ارائه شده در بخش استروئیدها و داروهای نیروزا،صرفا جهت افزایش اطلاعات شما در زمینه این داروها می باشد.ضمنا مقادیر گفته شده در این مقالات جنبه تئوری دارند و استفاده از این دارو ها به هیچ وجه توصیه نمی شود.
تلاش مولف در جهت یافتن اطلاعاتی در مورد این دارو، از منابع و مراجع معتبر فارماکولوژی به جائی ‏نرسید ولی به نظر میرسد یک استروئید آنابولیک مشتق از تسترسترون ‏‏باشد. این دارو در بازار داروئی ا یران به سختی به دست میآید . تزریق ‏سانابولی سان همراه با آمپول ویتامین دار، حدود ۴۸-۶۰ ساعت قبل سابقه ‏توانایی ورزشکار را در موقع مسابقه افزایش میدهد .

آشنایی با اکسی متولون
مکانیسم اثر:
استروئیدهای انابولیک بادخالت در متابولیسم پروتئین ها و تحریک اشتها باعث تغییر ذخیره پروتئین می شوند. همچنین با افزایش تولید اریتروپوئیتین و افزایش میزان گلبولهای قرمز و هموگلوبین باعث بهبود کم خون یمی شوند . که در نتیجه در اثر ورزش باعث افزایش حجم عضلانی و افزایش قدرت میشود .
موارد منع مصرف: در صورت ابتلاء به سرطان پستان، عیب شدید کار کبد،افزایش شدید کلسیم خون و سرطان پروستات نباید مصرف شود.

آشنایی با اکسی متولون
هشدارها:
۱ ـ در صورت وجود ناراحتی قلبی یا سابقه انفارکتوس میوکارد باید با احتیاط مصرف شود.
۲ ـ این دارو ممکن است باعث کاهش قندخون در افراد دیابتی شود.
عوارض جانبی
، خشن شدن صدا در زنان ،اختلالات قاعدگیو رشد غیر طبیعی مو،، تحریک پذیری مثانه، حساس شدن پستان ها وژینکوماستی از عوارض جانبی دارو هستند . و در استفادهای زیاد و طولانی مدت آسیبهای برگشت ناپذیر کبدی.
تداخلهای دارویی:
مصرف همزمان اکسی متولون با داروهای ضد انعقاد ممکن است باعث افزایش اثرات این داروها شود.مصرف همزمان با سایر داروهای سمی برای کبد ممکن است باعث تشدید عوارض سمی دارو بر روی کبد شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *