آیا می توان از لاغری صورت جلوگیری کرد؟

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

بسیاری از باشگاه‌های بدنسازی راه های متفاوتی برای کاهش وزن دارند. برای مثال در دوره های بدنسازی روشی به نام دوره ماهیچه وجود دارد که در آن اصطلاحا بدن را خشک می‌کنند تا کاهش وزن پیدا کند و ماهیچه‌ها بیرون بزند، بعد ماهیچه‌ها را تقویت می‌کنند.

شاید شما هم جزو افرادی باشید که به دنبال رژیم لاغری شدید یا بدنسازی با سرعت بالایی وزن کم کرده اید و دچار لاغری صورت شده‌اید و بدنبال راه حلی برای آن هستند. بسیاری از باشگاه‌های بدنسازی راه های متفاوتی برای کاهش وزن دارند برای مثال در دوره های بدنسازی روشی به نام دوره ماهیچه وجود دارد که در آن اصطلاحا بدن را خشک می‌کنند تا کاهش وزن پیدا کند و ماهیچه‌ها بیرون بزند، بعد ماهیچه‌ها را تقویت می‌کنند.

در این دوره تمرین‌های سخت انجام می‌دهند،‌ رژیم‌ لاغری خاصی می‌گیرند، کم آب می‌خورند و قرص و داروهای خاصی مصرف می‌کنند.

در بسیاری موارد پس از رژیم های لاغری پوست صورت شادابی و شفافیتش را از دست می‌‌دهد و زیر چشم‌ها و گونه‌ها گود می‌‌افتد. در این موارد باید گفت رژیم‌های لاغری پروتئینی باعث کم‌‌آبی و دفع آب بدن می‌شوند. این موضوع به شدت روی بافت صورت تاثیر دارد و باعث گود افتادگی چشم‌ها و چروکیدگی پوست می‌شود. این حالت در رژیم‌های لاغری بدنسازی نیز دیده می‌شود. می‌توان گفت این نوع رژیم‌های لاغری بسیار بی‌رحمانه است و به شدت به بدن آسیب می‌رساند. گرچه اگر افراد برنامه غذایی‌ را به حالت عادی برگردانند و به اندازه کافی آب بخورند، مشکل‌شان به مرور زمان تا حد زیادی حل خواهد شد.

 

دریافت کالری اضافی

دریافت کالری اضافه و بیشتر از نیاز بدن به هر شکل (پروتئین، نشاسته یا چربی) می‌تواند باعث چاقی شود و این چاقی باعث افزایش درصد چربی بدن خواهد شد که بسیار مضر است. پیشگیری از چاقی با تعادل ساده بین کل انرژی که از نوشیدنی و خوراکی‌هایی که دریافت می‌کنیم با انرژی مورد نیاز بدن امکان‌پذیر می شود.

به توصیه متخصصین پوست علت تغییر شکل صورت در این موارد، کم شدن چربی زیرپوست و آب بدن است که برای رفع آن می‌توان از، لیزر و تزریق چربی استفاده کرد. چند جلسه درمان با لیزرهای فرکشنال که کلاژن‌سازی را تحریک می‌کند، می‌‌تواند شادابی پوست را برگرداند. در مواردی که برای فرد اهمیت ویژه ای داشته باشد، می‌توانند برای تزریق چربی مراجعه کنند اما معمولا برای مدت کوتاه، نیاز نیست. می توان گفت هیچ‌کدام از داروهایی که در باشگاه‌های بدنسازی استفاده می‌شود، موردتایید پزشکان نیست و برخی از آن ها عوارض زیادی را نیز به همراه دارند.

مثلا انسولین که در باشگاه‌های بدنسازی مصرف می‌شود، عوارض شدیدی دارد و حتی ممکن است باعث مرگ شود. سایر داروهایی که در باشگاه‌های بدنسازی مصرف می‌شوند نیز ترکیب‌های هورمونی دارند که عوارضشان بیشتر از منافع آنهاست و روی قسمت‌های مختلف بدن تاثیر منفی می‌گذارند.

مثلا ترکیب‌های استروییدی باعث پوکی استخوان، تخریب مفاصل، درگیری چشمی و قلبی می‌شوند. ترکیب‌های تستوسترون نیز عوارض کبدی دارند، بنابراین استفاده از این داروها چه برای افزایش وزن و چه برای لاغری به‌هیچ‌ وجه توصیه نمی‌شود. مصرف دارو باید با نظر پزشک و پس از بررسی‌های هورمونی و آزمایش‌های پزشکی لازم انجام شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *