اشتاباهات در تمرین و تغذیه

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

 اشتباهاتی  که افراد در تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) و تغذیه و رژیم مرتکب می شوند

1) رژیم‌های مد شده

رژیم‌هایی با عنوان‌های ۵ کیلو کاهش وزن و یا چربی سوز ی در ۳ روز، رژیم گریپفروت، رژیم ۷ روزه و از این قبیل رژیم‌ها هیچکدام عادت‌های صحیح تغذیه و رژیم را به شما نشان نمی‌دهند و تنها به شما مگویند که چه چیز بخورید.در این رژیم‌ها محدوده انتخاب غذائی شما بسیار محدود و تمرکز تنها روی چند غذای‌ مخصوص می‌باشد.این رژیم‌ها به هیچ عنوان به شما راه تغذیه و رژیم صحیح و پایدار را نشان نمی‌دهند و شما را برای یک تغییر اساسی‌ و صحیح راهنمایی نمیکنند.

۲) حفظ وعده‌های غذایی و مصرف تنها یک وعده در روز

این روش تغذیه و رژیم تنها باعث میشود که سطح قند خون شما پایین بیاید.در این صورت شما هوس زیادی برای خوردن محصولات شیرین پیدا خواهید کرد.بهترین راه تغذیه و رژیم این است که در روز ۵ وعده کوچک غذائی داشته باشید به جای اینکه بخواهید در ۲ وعده بزرگ آن را میل کنید.با این روش سطح قند خون شما پایدار خواهد ماند و میتوانید اشتهای خود را نیز کنترل کنید.

۳) تنها تمرکز روی تغذیه و رژیم و عدم توجه به ورزش

به جای اینکه طرز تفکر شما این باشد که تنها به فکر کم کردن وزن باشید در مورد سلامت بدن،عضله‌ سازی و درصد پایین چربی‌ بدن خود فکر کنید.ورزش تنها برای چربی‌ سوزی نمی‌باشد بلکه با ورزش میتوانید عضلات خود را حجم دهید و سیستم قلب و عروق خود را بهبود بخشید.

۴) تمرکز تنها روی تمرینات هوازی

گرچه انجام تمرینات هوازی از گوشه ای‌ نشستن بهتر می‌باشد اما این تمرینات نمیتوانند برای شما عضله‌ سازی کنند گرچه حتی به وزن مطلوب خود نیز بتوانید برسید.انجام تنها تمرینات هوازی باعث میشود که عضلات شما به مرور زمان از دست بروند.یک برنامه تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس )ی متناسب در کنار تمرینات هوازی شامل تمرینات با وزنه نیز میشود.همچنین تمرینات با وزنه میتواند باعث افزایش متابولیسم شما نیز شود به این صورت که ۲۴ ساعت پس از تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) دادن عضلات آنها میتوانند همچنان کالری سوزی کنند.خانوم‌ها باید بدانند که در صورت انجام تمرینات با وزنه هرگز همانند آقایان حجیم نمیشوند بلکه به بدنی سالم و خوش فرم و جذاب دست خواهند یافت.به طور خلاصه از ترکیبی‌ مناسب از تمرینات هوازی، تمرینات با وزنه و تغذیه و رژیم صحیح بهره ببرید.

۵) به یک باره حجم تمرینات خود را زیاد نکنید

اگر شما فردی تازه کار هستید که تازه تصمیم گرفته تمرینات خود را شروع کند حجم تمرینات خود را به یک باره زیاد نکنید.در این صورت ممکن است که دچار آسیب دیدگی و تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) زدگی شوید و ممکن است دوباره به دلیل ناامیدی از تمرینات به حالت قبلی‌ خود باز گردید.پیش خود اینطور تصور نکنید که بدون تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) توانایی این را دارید که ۹ یا ۱۰ کیلومتر دوندگی داشته باشید.از کم شروع کنید و کم کم بر مقدار فشار تمرینات اضافه کنید.در مورد تمرینات با وزنه نیز همین منظم را رعایت کنید.در روز‌های اول با وزنه‌های سنگین شروع نکنید.در این صورت نمیتوانید فرم صحیح حرکات را رعایت کنید و سرانجام منجر به بروز آسیب دیدگی میشود.

۶) از افراط و تفریط در تمرینات با وزنه بپرهیزید

هنگام تمرینات بدن سازی وزنه شما نباید آنقدر سبک باشد که نتوانید فشار روی عضله‌ خود را احساس کنید یا وزنه نباید آنقدر سنگین باشد که نتوانید فرم صحیح حرکت را حفظ کنید.در هر دو صورت شما نتیجه مطلوب از تمرینات خود را دریافت نخواهید کرد و تنها دچار آسیب دیدگی خواهید شد.

۷) اجتناب از تکان دادن بدن

تکان خوردن بدن هنگام تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) با وزنه نمی‌تواند برای شما عضله‌ سازی انجام دهد و در این حالت شما به آسانی‌ صدمه خواهید دید.روی فرم صحیح انجام هر حرکت توجه کافی‌ داشته باشید و آنها را بیاموزید و سعی‌ کنید روی عضله‌ تحت تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) تمرکز کافی‌ را داشته باشید.

۸) بدون تحقیق نتیجه ای‌ نخواهید گرفت

هنگامی که می‌خواهید یک زندگی‌ سالم را شروع کنید تحقیقات انجام دهید.از متخصص تغذیه و رژیم، مربی‌ بدن سازی و… سوالات خود را بپرسید و از آنها نکات لازم را بیاموزید و یک برنامه غذائی و تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس )ی مناسب با نیاز‌های خود طراحی کنید.

۹) رژیم‌های کوتاه مدت

هنگامی که شما با رژیم‌های بی‌ پایه و اساس شروع کردید و به وزن مطلوب خود نیز رسیدید آیا از خود پرسیده اید که بعد از آن چه میشود؟ آیا به همان سبک زندگی‌ قبلی‌ خود بر نخواهید گشت؟ در این حالت دوباره تمام وزنی که کم کرده‌اید باز خواهد گشت.رژیم غذائی شما باید سالم و انرژیک باشد.

۱۰) پرخوری

بسیاری از مردم مرتکب این اشتباه میشوند.پرخوری نه تنها باعث افزایش قطر کمر شما میشود بلکه خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون و حتی افسردگی را نیز افزایش میدهد.

۱۱) رژیم‌های محدود کننده شدید

برخی‌ از مردم از رژیم‌های محدود کننده شدیدی استفاده میکنند.این افراد از خوردن برخی‌ از وعده‌های غذائی، آبمیوه، غلات و برخی‌ سبزیجات اجتناب میکنند.برخی‌ اوقات نیز تصمیم میگیرند که تنها یک وعده در روز تغذیه و رژیم داشته باشند یا کلا در روز بیشتر از ۵۰۰-۸۰۰ کالری مصرف نکنند.این محدودیت‌های شدید باعث میشود که سرعت متابولیسم کاهش یابد و مشکلاتی را برای شما به وجود آورد.به این دلیل که شما انرژی کافی‌ را به بدن برای کارکرد صحیح آن نرساندید.حداقل برای خانوم‌ها مصرف روزانه ۱۲۰۰-۱۵۰۰ کالری در روز الزامی می‌باشد و در صورت انجام تمرینات منظم این مقدار میتواند افزایش نیز داشته باشد.

۱۲) عدم مصرف کافی‌ آب

در روز حداقل هشت لیوان آب مصرف کنید.آب برای سلامی‌ شما بسیار حیاتی می‌باشد، به شما انرژی میدهد، عملکرد ورزشی شما را افزایش میدهد و سموم و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند.مصرف آب باعث کاهش وزن و یا چربی سوز ی و شادابی پوست شما میشود.همچنین آب هیچگونه کالری ندارد.

۱۳) پرخوری به بهانه انجام ورزش

اینطور فکر نکنید که تنها به بهانه ورزش کردن میتوانید هر آنچه که دوست داشتید مصرف کنید و سالم بمانید و افزایش وزن نداشته باشید.برخی‌ افراد از خود می‌‌پرسند چرا با این همه ورزشی که انجام میدهم از وزنم کم نمی‌شود؟جواب این سوال آسان می‌باشد زیرا که بین تغذیه و رژیم و تمرینات شما تعادل مناسبی برقرار نمی‌باشد.

۱۴) تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس ) بیش از حد

بدن شما نیاز به استراحت دارد و در صورت زیاده روی در ورزش احتمال ابتلا به بیخوابی، افسردگی، ضعف استخوان ها، آرتروز و دیگر بیماری‌ها وجود دارد.به خاطر داشته باشید که زمان و صبر دو عامل در رسیدن شما به اهدافتان می‌باشد.

۱۵) مصرف آبمیوه به جای خود میوه

آبمیوه‌ها تنها حاوی شکر میوه هستند و خالی‌ از فیبر میباشند.پس به جای مصرف آبمیوه از خود میوه استفاده کنید و اگر نیز هوس مصرف آبمیوه داشتید اطمینان حاصل کنید که آبمیوه ۱۰۰% طبیعی باشد و شکری به آن اضافه نشده باشد.

۱۶) مصرف بیش از حد میان وعده‌های بدون چربی‌

اگر محصولی بدون شکر یا چربی‌ می‌باشد دلیل نمی‌شود که شما بدون حساب و کتاب از آن مصرف کنید.شما همیشه باید روی مصرف مواد غذائی کنترل داشته باشید.آیا میدانستید که در محصولات بدون چربی‌ برای جبران کمبود آن از شکر اضافه استفاده میکنند؟

۱۷) فقط خوردن سالاد و سبزیجات

گرچه مصرف این مواد غذائی جایگزین‌های خوبی‌ هستند اما به طور دائم نمی‌شود از آنها استفاده کرد.اگر در مورد مزایای دیگر گروه‌های غذائی نیز جستجو کنید مطمئنا گزینه‌های بیشتری را پیش رو خواهید داشت.از مصرف سبزیجات سرخ کرده پرهیز کنید و از نوع بخارپز و کبابی آن استفاده کنید.

۱۸) عدم استفاده از میان وعده‌ها

استفاده از میان وعده‌ها یک راه بسیار عالی‌ برای کنترل اشتها می‌باشد.فقط اطمینان حاصل کنید که میان وعده شما سالم و کم کالری باشد.میتوانید هر ۳-۴ ساعت یک بار یک وعده کوچک غذائی مصرف کنید.

۱۹) عدم استفاده از دسر ها

چرا خود را از خوردن یک دسر فوق‌العاده محروم می‌کنید؟ کافی‌ است یک دسر سالم پیدا کنید و به مقدار مناسب از آن مصرف کنید.اگر در رستوران هستید و برای شما یک دسر بیشتر از نیاز شما سرو شد میتوانید آن را با خانواده یا دوستان تقسیم کنید.اینطور دیگر خود را مقصر نخواهید دانست که چرا همه آن دسر را مصرف کردید.

۲۰) اجتناب از مصرف هرگونه چربی‌

به دلیل اینکه یک ماده غذائی حاوی چربی‌ می‌باشد دلیل بر بد بودن آن نمی‌شود.یاد بگیرید که چطور چربی‌‌های بد از خوب را تشخیص دهید.

۲۱) عدم توجه به اطلاعات غذائی ثبت شده روی محصولات غذائی

اطلاعات درج شده روی محصولات را به دقت بخوانید تا هم بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید و هم بدانید که واقعا چه چیزی را می‌خواهید مصرف کنید.در مورد مواد غذائی که حاوی مواد اولیه بسیار زیادی میباشند توجه بیشتری به خرج دهید.

۲۲) عدم مصرف کربوهیدرات ها

کربوهیدرات‌ها یک منبع عالی‌ انرژی هستند و بدن شما به آنها نیاز دارد پس همه آنها را حذف نکنید.شما میتوانید با مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده نظیر برنج قهوه ای‌، جو دو سر و… انرژی لازم برای بدن را مهیا کنید.تنها کاری که لازم است انجام دهید نظارت بر میزان مصرف آنها می‌باشد

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *