خواص کرفس باورنکردنی است!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

خواص کرفس

کرفس یک گیاه علفی دوساله ی کوچکه، زادگاه این گیاه اروپاست اما امروزه میتونیم اونو  به راحتی به عنوان یک سبزی معطر خوراکی در خانه و یا باغ ها برای استفاده از برگ، شاخه، ریشه و دانه های آن پرورش بدیم، گیاه کرفس شامل خوشه های خوراکی دراز، سبز رنگ و توخالی، گل در بالای ساقه ها و برگ هایی شبیه به برگ جعفریه. دانه کرفس هم در ظاهر شبیه به دانه زیره سبزه و به عنوان ادویه استفاده میشه.

خواص کرفس

خواص درمانی کرفس

خواص کرفس: یکی از گیاهان کم کالری (فقط 16 کالری در هر 100 گرم) و حاوی مقدار زیادی فیبر غیرمحلول در آبه که به کاهش وزن بدن و سطح کلسترول خون کمک میکنه.
برگ های این گیاه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها مثل فلاونوئید، لوتئین و بتا کاروتن اند که آنتی اکسیدان به حفاظت بدن در برابر سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنه، به همین دلیل، به عنوان یکی از غذاهای کاربردی شناخته شده.



برگ های کرفس

برگ های کرفس منبع خوبی از ویتامین A بوده و 15درصد از ویتامین موردنیاز بدن رو تامین میکنه. ویتامین A و بتا کاروتن، آنتی اکسیدان های قوی هستند که برای حفظ سلامتی غشاء مخاطی و پوست، و برای دید در شب ضروری اند. مصرف غذاهای طبیعی غنی در فلاونوئیدها به بدن برای محافظت از سرطان ریه و دهان کمک میکنه.
خواص کرفس، گیاه دارویی غنی از ویتامین های حیاتی، ازجمله اسیدفولیک، ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین C است که برای سوخت و ساز مطلوب بدن لازم اند.
کرفس تازه یک منبع عالی ویتامین K است. ویتامین K به افزایش تراکم استخوان کمک کرده و نقش مهمی در جلوگیری از بیماری آلزایمر با محدود کردن آسیب عصبی در مغز داره.

موادمعدنی

ین گیاه منبع بسیار غنی از موادمعدنی مثل پتاسیم، سدیم، کلسیم، منگنز و منیزیم است که در تنظیم ضربان قلب و فشارخون موثره.
روغن استخراج شده از کرفس به عنوان آرامش بخش دردهای سیستم عصبی مثل سردرد و تحریک پذیری عصبی، آرتروز، نقرس و ورم مفاصله، علاوه بر این، دانه ها و ریشه ی آن، ادرار آور (حذف آب اضافی از بدن از طریق ادرار) بوده و به ترشح شیر مادر کمک میکنه.
این گیاه یکی از داروهای کاهش فشارخون، از بین بردن سوءهاضمه و به عنوان یک عامل ضدالتهابی استفاده میشه،

راههای استفاده از کرفس

برگ و ساقه تازه این گیاه رو برای پاک شدن آلودگی ها، قارچ ها، آفتها با آب سرد شستشو بدید، از اونجا که این گیاه دارای درصد بالایی فیبره، ساقه ی انتهایی آن سفته که بهتره قبل از مصرف قسمت سفت ساقه رو جدا کنید و بقیه ی قسمت های ساقه و برگ رو برای استفاده و پختن، تکه تکه کنید.

چند پیشنهاد برای استفاده کردن از کرفس در غذاها

برگ های تازه، ریشه، ساقه کرفس در سالاد و خورشت طعم لذیذی بهشون میدن. کرفس به عنوان یک چاشنی در انواع غذاها به صورت ترکیبی با سایر سبزیجات مکمل مانند سیب زمینی، هویج، لوبیا، و گوشت استفاده میشه.برگ تازه آن در تهیه سوپ و سس استفاده میشه.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *