خبار تغذیه ورزشی و برنامه های تغذیه بدنسازان

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

 

خواص مفید برنج قهوه ایbrown-rice

رنگ لایه ی بیرونی دانه ی برنج، پس از جداشدن از پوسته ی شلتوک، که گیلانی ها به آن”فل”می گویند به صورت طبیعی قهوه ای است، لایه ای که به اذعان کارشناسان تغذیه، حاوی انواع مواد مغذی است، اما این لایه ی مفید، در فرآیند تبدیل شدن شلتوک به برنج سفید، به صورت کامل تراشیده و برای خوراک دام و طیور جمع آوری می شود.

مسئول آزمایشگاه کنترل کیفیت موسسه ی تحقیقات برنج کشور که در رشت مستقر است در گفتگوبا کارشناس تفسیر صداوسیمای مرکز گیلان با تاکید براینکه، فرآیند سفید کردن برنج در کارخانه های شالی کوبی، به ازدست رفتن خواص مهم تغذیه ای برنج منجر می شود گفت: در این فرآیند، مبنای کار، تراشیدن لایه ی قهوه ای برنج است، لایه ای که بررسی های علمی نشان می دهد، حاوی انواع ویتامین های گروه B و E ، فیبر، منیزیوم، سلینیوم، منگنز، فسفر و آهن است.

دکتر فاطمه ی حبیبی افزود: اسیدهای چرب اشباع نشده، اکسیدان ها و انواع پروتئین ها، از دیگرمواد مغذی موجود در لایه ی قهوه ای برنج است که در فرآیند فعلی فرآوری برنج، از چرخه ی غذایی مردم خارج می شود.

واما دکتر نسرین عاقلی، متخصص تغذیه هم در گفتگو با کارشناس تفسیر صداوسیمای مرکز گیلان با اشاره به فواید فراوان منگنز موجود درلایه ی قهوه ای برنج گفت: این فلز، برای فعال کردن آنزیم های بدن و تنطیم فرآیند رشد و نمو موثراست و همچنین در متابولیسم قندها، چربی ها و آهن نیز دخالت دارد.

وی افزود: سلینیوم موجود درلایه ی قهوه ای برنج، یکی ازاجزای اصلی سوخت و ساز وعامل تقویت سامانه ی ایمنی بدن است و برای مقابله با بیماری های سرطان، نارسایی های قلبی، تنگی نفس و همچنین تسکین ورم و التهاب مفاصل بسیارمفید است.
این کارشناس مسایل تغذیه می گوید : منیزیوم موجود درلایه ی قهوه ای برنج هم برای تنظیم فشارخون،کاهش سردردهای میگرنی،تنگی نفس،گرفتگی های عضلانی وخستگی موثراست ودرصد ابتلا به سکته قلبی را هم کاهش می دهد.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *