دلایل استفاده از کراتین

کراتین
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دلایل استفاده از کراتین

با اینکه مکمل‌های متفاوت و گوناگونی برای استفاده در دسترس است اما اکثر افراد برای استفاده خود را سردرگم و گیج می‌کنند چرا که با دیدن یک یا دو مکمل که جلب توجه می‌کنند آنها وسوسه استفاده از آنها را بدون فکر و تحقیق در سرمی‌پرورانند اما با توجه و تحقیق یاد خواهید گرفت کدام مکمل بیشترین استفاده را برایتان خواهد داشت و شما با خرید آن گام مهمی در بهتر کردن تمرین و رژیم خود خواهید برداشت و اما یکی از مکمل‌هایی که در اکثر لیست‌های انتخاب وجود دارد کراتین است ولی چرا کراتین یکی از مکمل‌های محبوب و شناخته شده برای ورزشکاران است و اکثر افراد آنرا در صدر لیست انتخاب خود قرار می‌دهند؟ اگر تا انتها این مقاله را بخوانید ۵ دلیل مهم استفاده از کراتین را یاد خواهید گرفت .

۱) با افزایش شدت تمرین باعث افزایش ساخت عضلات می‌شود.
یکی از مهمترین دلایلی که نیاز ورزشکاران را به کراتین توجیه می‌کند اینست که کراتین به افزایش شدت و سختی تمرین کمک شایانی می‌کند و معنی این پدیده مهم و دوست‌داشتنی رسیدن به توده عضلانی بیشتر است. کراتین به شما اجازه می‌دهد که با قدرت و شدت مناسب‌ تمرینتان را در حالی ادامه دهید که قدرت و انرژی شما تمام شده و یا رو به کاهش می‌رود و این یعنی کمک به دوره ساخت سریع عضلات شما یادتان باشد که نیاز دارید تا به خوبی تمرین کرده و بعد از هر جلسه تمرین به اندازه کافی به بدنتان کالری برسانید تا چرخه ساخت عضلات منظم و خوب کار کند اما با  استفاده از مکملی مثل کراتین این پروسه بهتر و سریعتر خواهد شد برای کسانی که تلاش می‌کنند تا حجم و کیفیت تمریناتشان را بالا نگهدارند کراتین یک مکمل عالی و فوق‌العاده است و می‌توانند از آن بهره بسیار مناسبی بگیرند بنابراین اگر از این افراد هستید از استفاده از کراتین غافل نشوید.

۲) انقباض بهتر عضلات یا به عبارتی بهبود کارایی ورزشی
دلیل دیگری که کراتین را یک مکمل عالی برای استفاده قهرمانان می‌سازد. افزایش کارایی ورزشی است اگر شما ورزشی انجام می‌دهید که نیاز به توقف و حرکت به سوی فعالیت (استپ و انفجار) دارد کراتین می‌تواند یک مکمل بسیار سودمند برایتان باشد. دراین نوع فعالیت‌ها که عمدتاً از سیستم انرژی‌زایی ادی‌نوزین تری فسفات استفاده می‌کند با مصرف کراتین مطمئن می‌شوید که ذخایر کراتین فسفات عضله مناسب است و چرخه تولید انرژی به خوبی کار خواهد کرد پس مطمئن باشید که با سرعت بیشتری کار خود را انجام می‌دهید و بعد از یک تمرین کوتاه و یک استراحت دوباره می‌توانید دوباره و با شدت مناسبی تمرین را از سر بگیرید. پس با لحاظ کردن این قدرت کراتین اگر یک بازیکن‌ هاکی از کراتین استفاده کند نه تنها می‌تواند تعداد چرخش‌های بیشتری را روی یخ انجام دهد بلکه توانایی چرخش‌های سریعتر و زدن ضربات بیشتر را نیز پیدا خواهد کرد.

کراتین
کراتین

۳- سریعتر شدن چرخه تولید ATP مساوی است با جلسات تمرینی مداوم
دلیل سومی که برای استفاده از کراتین بیان می‌شود اینست که کراتین به شما اجازه می‌دهد که جلسات تمرین مداوم‌تر و منظم‌تری داشته باشید که این به معنی بدست آوردن مقدار بیشتری از عضله است. جلسات تمرینی مداوم به شما اجازه می‌دهد تا عظلات خود را بیشتر برانگیختن کنید و در نتیجه آن عضلات سریعتر رشد کرده و بزرگ‌تر می‌شوند البته این مهم مستلزم آن است که عضلات بعد از اولین جلسه تمرین که زیر بار فشار و استرس تمرین قرار گرفتند مجال ریکاوری و جذب مواد غذایی را به اندازه داشته باشند و از آنجایی که کراتین سرعت ریکاوری و نرخ آنرا افزایش می‌دهد بنابراین شما نیاز به وقت کمتری برای استراحت و ریکاوری بین جلسات تمرینی خود خواهید داشت اگر شما از افرادی هستید که باید چند روز بین جلسات تمرینی خود فاصله قرار دهید تا به ریکاوری کامل برسید مطمئناً کراتین می‌تواند به شما کمک کند تا این چندروز به یک روز در بین جلسات تمرینی کاهش یابد. مصرف کراتین باعث بهتر شدن کیفیت و تداوم تمرین خواهد شد و شما درهر ماه شاهد نتیجه بهتری خواهد بود.

۴- بیشتر شدن سطح کیلگوژن باعث بیشتر شدن پمپ عضلانی می‌شود.
دلیل چهارمی که در لیست دلایل استفاده از کراتین قرار گرفته است رسیدن به پمپ عضلانی بسیار مطلوبی است که بعد از استفاده از کراتین شاهد آن خواهید بود گرچه که پمپ عضلانی تأثیر زیادی در ساخت توده عضلانی ندارد اما در شرایط تمرین پمپ مناسب عضلانی به شدت روی انگیزه فرد تأثیرگذار است و هیچ انگیزه‌ای برای ادامه تمرین در روزهای بعد بهتر از دیدن عضلات دم کرده و بزرگ شده نیست و از آنجایی که کراتین باعث نگهداری آب بیشتری در بدن می‌شود شما در آخر هر جلسه تمرین شاهد پمپ و دم عضلانی فوق‌العاده‌ای خواهید بود.
معمولاً وقتی که شما کراتین استفاده می‌کنید و در روزهای ابتدایی یک فاز بارگیری دارید شاهد پمپ عضلانی بسیار خوبی هستید (استفاده مقدار بیشتری از کراتین در روزهای اول باعث ایجاد این اتفاق دوست‌داشتنی می‌شود) و در فاز مصرف تدریجی نیز این پمپ عضلانی حفظ خواهد شد.

۵- شدت تمرین بیشتر باعث افزایش متابولیسم و در نتیجه باعث افزایش سرعت چربی‌سوزی می‌شود.
و اما دلیل آخر و دلیلی که بیان می‌کند کراتین فقط یک مکمل سازنده عضلات نیست طبق این دلیل کراتین باعث افزایش متابولیسم شما شده و این یعنی کمک به چربی‌سوزی بیشتر. اگر خواهان چربی‌سوزی هستید مقدار کالری که در روز و بعنوان متابولیسم پایه می‌سوزانید تأثیر مهم و قابل توجهی در روند چرخه و پیشرفت چربی‌سوزی شما دارد از آنجایی که تمرینات هوازی یکی از بهترین راه‌ها برای چربی‌سوزی است و باعث افزایش متابولیسم می‌شود و این تمرینات در ابتدا از سیستم انرژی‌زایی ATP استفاده می‌کنند بنابراین کراتین باعث می‌شود تا بتوانید در تمرینات هوازی نیز شروع و سرعت بهتری داشته باشید. بعلاوه اینکه تمرینات با وزنه نیز در بالا بردن متابولیسم نقش بسیار مهمی دارند و کراتین می‌تواند به بالا بردن شدت این تمرینات هم کمک شایانی بکند. همچنین در فازهای چربی‌سوزی که شما مقدار مصرف کربوهیدرات را پایین می‌آورید و از کاهش سطح انرژی بدن ناراحت هستید کراتین می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی و دنبال کردن تمرینات با شدت مناسب باشد. پس با استفاده از کراتین خستگی خود را در کمترین حد ممکن نگهدارید و در فاز رژیم هم مثل شرایط عادی باانرژی تمرین کنید. در پایان باید یادآوری کنم که هرچند مصرف کراتین هنوز هم با حدس و گمانهای زیادی همراه است اما کراتین یکی از ارزانترین مکمل‌های سازنده عضله و افزایش دهنده کارایی ورزشکاران است بنابراین می‌توانید با یک هزینه معمول آنرا استفاده کنید و از اکثر نگرانی‌های مصرف مکمل‌ها نیز در امان باشید. خاطرنشان می‌کنم که اگر تصمیم به استفاده از کراتین دارید برای نتیجه‌گیری حداکثر بهتر است در ابتدای مصرف و چند روز اول از فاز بارگیری استفاده کنید با اشباه شدن سلول‌های عضله از کراتین شما شاهد فواید فوق‌العاده خوب کراتین در دوره مصرف آن خواهید بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *