راهکارهای انتخاب بهترین پروتئین در بدنسازی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

راهکارهای انتخاب بهترین پروتئین در بدنسازی

در غذاهایی نظیر پاستا،پرنج،سیب زمینی‌،و آجیل‌ها نیز پروتئین یافت میشود اما بخش اعظم پروتئین موجود در این مواد غذایی به عنوان پروتئین‌های حیاتی مدّ نظر قرار نمیگیرند و نظیر پروتیین هایی که در گوشت و مواد لبنی یافت میشود زود جذب بدن نمیشوند.بنابراین وقتی‌ می‌خواهید مقدار مورد نیاز پروتئین خود را در روز حساب کنید فقط پروتئین هایی را مدّ نظر قرار دهید که حیاتی برای رشد عضلانی شما هستند.
به طور معمول شما برای رشد عضلات و حتی چربی‌ سوزی نیازمند مصرف بالایی از پروتئین‌ها هستید.کسانی‌ که در زمینه بدن سازی تازه وارد هستند این ایده که در روز ۶ سینه مرغ یا ۸ سفیده تخم مرغ را بخورند برایشان دلهره آور است.جای ترس نیست ما یک پیشنهاد برای اینکه شما بتوانید در روز ۶ وعده پروتئینی مصرف نمایید را داریم.

راهکارهای انتخاب بهترین پروتئین در بدنسازی
راهکارهای انتخاب بهترین پروتئین در بدنسازی

یشنهاد این است که شما ۲-۳ وعده خود را به صورت نوشیدنی‌های پروتئینی مصرف نمایید.در مورد مصرف ۲-۳ وعده به صورت نوشیدنی‌‌های پروتئینی مزیت هایی وجود دارد که در زیر بیان می‌کنیم:
+راحت بودن آن
+جذب سریعتر بعد از تمرین
+هضم و جذب بهتر
+جریان ثابت از آمینو اسیدها درون بدن
اکنون دیگر باید اهمیت این نوشیدنی‌‌های پروتئینی و منافع ای‌ که میرسانند برای شما روشن شده باشد.اما بخش مهم این جریان انتخاب یک پروتئین مناسب برای شرکت در عضله‌ سازی و جلوگیری از تخریب بافت‌های عضلانی می‌باشد.
۵ روش برای انتخاب پروتئین مناسب
حجم دهنده‌ها (mass gainer) در برابر پروتئین وی
اول از همه باید بدانید که همهٔ پودر‌های پروتئینی به طور یکسان ساخته نمیشوند.پودرهایی وجود دارند که به آنها حجم دهنده (mass gainer) می‌گویند.این پودر‌ها اساساً متشکل از پروتئین،کربوهیدرات و چربی‌ هستند.گرچه این سه درشت مغذی که ذکر کردیم مورد نیاز در رژیم غذایی هستند،اما شخصی‌ که واقعاً فقط پروتئین می‌خواهد نباید از این پودر‌ها بخرد.بعضی از بدن سازان که تازه شروع به انجام این ورزش کرده اند در این مورد دچار اشتباه شده و فکر میکنند که آنها فقط در حال مصرف پروتئین خالص هستند در صورتی‌ این حجم دهنده‌ها با داشتن کربوهیدرات و چربی‌ باعث دریافت بیش از حد کالری شده و به صورت چربی‌ در بدن در میاید.
در انتخاب پودر دقت کنید که شامل موارد زیر باشد:
+کم چرب (۱-۵ گرم ایرادی ندارد)
+کربوهیدرات پایین (۱-۵ گرم ایرادی ندارد)
+پروتئین بالا ( به طور معمول ۲۰-۳۰ گرم برای هر بار مصرف)
اعتبار سنجی:
نکته دیگری که باید برای خرید یک پودر پروتئین مدّ نظر قرار داد بررسی میزان مدتی‌ است که شرکت تولید کننده یا محصول آنها در بازار بوده است.محصولی را انتخاب نمایید که حداقل ۳ سال در بازار بوده باشد و در طول این مدت نیز بازخورد‌های مثبتی از آن به ثبت رسیده باشد.مکملی که این زمان را دوام آورده باشد مشخص می‌کند که مردم همچنان برای خرید آن اشتیاق دارند چون موثر بوده است.
پودر‌های خالص و طبیعی:
کیفیت پودر‌های پروتئینی اهمیت بیشتری نسبت به کمیت آن دارد.وقتی‌ که تصمیم به خرید یک مکمل گرفتید به برچسب روی آن توجه کنید که این پودر بیشتر از ۷-۱۰ ماده تشکیل دهنده در آن نباشد.همچنین پودری را انتخاب کنید که بیشتر مواد تشکیل دهنده آن طبیعی باشد.همچنین در مورد انتخاب پروتئین خود تحت تاثیر تبلیغات و بزرگ نمایی‌ها قرار نگیرید.بعضی‌ از شرکت‌های تولید مکمل‌های بدن سازی از حقه هایی استفاده میکنند که طوری آن مکمل را جلوه میدهد که مثلا آن مکمل دارای مواد مخصوصی است که باعث رشد هر چه بیشتر عضلات شما خواهد شد.اما مقدار مواد مصرفی آنها در تولید این مکملها در حدی نیست که باعث تغییر محسوسی شود.وقتی‌ این اتفاق میفتد به طور طبیعی قیمت آن محصول بالا میرود و دیگر ارزش توجه ندارد.
بدنسازی و تناسب اندام
پروتئین کانسنتریت (concentrate) یا ایزولیت یا کازئین؟
بحث‌های زیادی در مورد اینکه کدام پروتئین از همه بهتر است وجود دارد.بر اساس تجربیاتم،من آنها را در زمان‌های مختلفی‌ از تمرین استفاده کردم و دریافتم که واقعاً تفاوت چندانی با هم ندارند.البته این فقط نظر من است.در زیر راهنمایی هایی در مورد این سه نوع پروتئین بیان کرده ایم.
پروتئین کانسنتریت:این مکمل منبع خوبی‌ از پروتئینها است که در بازه زمانی متوسطی جذب بدن میشود.برای استفاده در میان وعده‌ها مناسب می‌باشد.
پروتئین ایزولیت:این نوع از پروتئین سریعتر جذب بدن شده و توصیه میشود که بلافاصله بعد از تمرین که عضلات تشنه آمینو اسیدها هستند مصرف گردد.
پروتئین کازئین: این نوع پروتئین دارای زمان هضم طولانی‌ تری نسبت به دو نوع دیگر پروتئین می‌باشد.اکثر بدن سازان و ورزش کاران از این مکمل قبل از خواب خود استفاده میکنند تا در تمام طول شب بدن آنها سرشار از آمینو اسید باشد.
تناسب اندام و بدنسازی
از اعتیاد به مکمل‌ها به دور باشید!
مکملها به دلیل ادعا‌ها و قول‌های غیر واقعی‌ در جهت اعتیاد مصرف کننده بد نام هستند.از محصولات شرکت‌هایی که با این نوع ترفند قیمت محصولات خود را بالا میبرند خریداری نکنید.من نمی‌گویم که این مکمل‌ها از لحاظ کیفیت خوب نمی‌باشد یا شما با آنها نتیجه نمیگیرید بلکه این مکملها ارزش هزینه ای‌ که برای آنها متقبل میشوید را ندارند.زمانی‌ را برای شناخت مواد متشکله درون این مکملها و همچنین سابقه شرکت تولید کننده صرف کنید و تحت تاثیر تبلیغات آنها قرار نگیرید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *