معرفی ویتامین های ضروری بدن

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

معرفی ویتامین های ضروری بدن

ویتامینها در بدن به طور متقابل عمل میکنند وجود یکی از آنها برای فعالیتهای صحیح دیگری ضروری است. بدن قادر به ساخت ویتامین نیست  . از آنجایی که آنها به مقدار کمی لازم هستند تنها منبع آنها غذایی است که میخوریم .ویتامینها یا محلول در چربی (K, E, D, A) یامحلول در آب هستند)ویتامینهای B و  C. اگر ویتامینهای محلول در چربی اضافی دریافت شوند میتوانند اثر سمی داشته باشند چون در بدن ذخیره میشوند. ویتامینهای محلول در آب کمتر در بدن ذخیره میشوند و به سرعت از طریق ادرار دفع میشوند. آنها نسبت به ویتامینهای محلول در چربی به میزان کمتری پایدارهستند. بنابراین به وسیله پختن، منجمد شدن، انبار کردن، حمل ونقل و دیگر اعمال مشابه از بین میروند.

معرفی ویتامین های ضروری بدن
معرفی ویتامین های ضروری بدن

ویتامین A

ویتامین A واقعی فقط در غذاهای حیوانی یافت میشود اما پیشسازهای ویتامین A یا کاروتن در سبزیجات و هویج وجود دارند. فرآوردههای لبنی کم چرب حاوی ویتامین A نیستند و یا خیلی کم از آن دارند. این مسئله در مورد گوشت سفید، ماهی و سبزیجات سفید نیز صادق است. ویتامین A در مقابل گرما مقاوم است ولی نور و اکسیژن روی آن اثر میگذارد از این رو انبار کردن در مقابل نور روی خواص آن اثر میگذارد.

ویتامین ۱ B

در انگلستان این ویتامین به بیشتر نانها و غلات اضافه میشود. این ویتامین به آسانی با پختن و منجمد کردن از بین میرود. بیشتر غذاها مقداری ویتامین ۱ B دارد اگرچه این مقدار در نشاسته تصفیه شده، شکر و الکل خیلی کم میباشد.

ویتامین ۲ B

ترکیب آن بسیار شبیه به ویتامین ۱ B است. این ویتامین در مقابل گرما مقاوم است. بنابراین مقدار کمی از آن در هنگام پخت از بین میرود. به وسیله اشعه ماورای بنفش از بین میرود بنابراین از تابش نور خورشید بایستی دور نگاه داشته شود.

ویتامین ۳ B نیاسین

ویتامین ۳ B میتواند از اسید آمینه تریپتوفان ساخته شود. این ویتامین در بیشتر غذاها وجود دارد. ولی در الکل و غذاهای تصفیه شده وجود ندارد. در مقابل پختن بسیار مقاوم است.

ویتامین ۶ B پیریدوکسین

نیاز به این ویتامین برای افرادی که رژیم پروتئینی خوبی ندارند افزایش مییابد. این ویتامین نسبت به آب بخصوص هنگام پختن ناپایدار است.

ویتامین ۷ B کولین

در بدن از پروتئین بدست میآید و در عملکرد لستین مهم است

ویتامین ۱۲ B سیانوکوبالامین

این ویتامین به مقدار خیلی کمی در غذاهای گیاهی یافت میشود. بنابراین گیاهخواران بایستی برای دریافت آن تغذیه کاملی داشته باشند. در حالی که به پختن مقاوم است ولی مقدار کمی از آن در آب وارد میشود.

اسید فولیک

بیشتر اثرات مفید آن در پختن و اشکال دیگر تهیه غذا از بین میرود. در سبزیجات، حبوبات و گندم وجود دارد.

بیوتین

در بیشتر غذاها وجود دارد. همچنین میتواند در روده ساخته شود. فرآوری و پخت روی آن تأثیر ندارد.

ویتامین C

فقط در انواع سبزیجات و میوهها در دسترس میباشد. این ویتامین نسبت به پختن و کنسرو کردن بسیار آسیبپذیر است و ارزش غذایی آن از بین میرود.

ویتامین D

این ویتامین فقط در مقدار کمی از غذاها وجود دارد، منبع اصلی آن روغن ماهی است. برداشت چربی از غذا مانند کباب کردن ارزش این ویتامین را کاهش میدهد.

مواد معدنی

بیشتر مردم موادمعدنی و ویتامینها را با هم اشتباه میکنند و تصور میکنند که آنها مشابه هستند. این درست است که آنها هر دو در سلامتی شرکت دارند اما عملکرد آنها بر روی سیستمهای بدنی متفاوت است. اساساً موادمعدنی در بدن به دو گروه تقسیم میشوند. گروه اول تعادل بسیار حساس مایعات سلولی را باعث میشوند و الکترولیتها نامیده میشوند. دومین گروه روی ساختار مورفولوژیکی (ریختشناسی) بدن اثر میگذارند مثل استخوانها و دندانها. همچنین گروه سومی هم وجود دارد که در یک سری اعمال آنزیمی شرکت میکند که به نوبه خود بر سالم بودن شخص تأثیر میگذارد. گروه آخر شامل مواد معدنی است که به عنوان ریز مغذیها شناخته میشوند.

تعادل الکترولیتی

تمام سلولهای بدن در مایع سلولی شناورند این محیط باید ثابت نگه داشته شود زیرا غلظت این مایع دائماً تغییر میکند. هومئوستاز به وسیله مواد معدنی که در غذاها وجود دارد تأمین میشود. این موادمعدنی شامل سدیم، پتاسیم و کلر هستند. لیکن مجموعه اعمال تعادل مایع سلولی بسیار پیچیده است و بیش از مجال این نوشته باشد.

موادمعدنی مورفولوژیکی

کلسیم فراوانترین ماده معدنی بدن است. استخوانها و دندانها از این ماده معدنی ساخته میشوند. استخوان ما دائماً تخریب و دوبارهسازی میشوند. از اینرو بدن به این ماده معدنی نیاز فراوانی دارد. اگر استخوانها در وضعیتی نباشند که ترمیم شوند تخریب میشوند و آمادگی زیادی برای شکستن و ترک خوردن پیدا میکنند. کلسیم همچنین برای موزون کردن انقباضات ماهیچههای قلبی و اسکلتی لازم است. کمبود آن میتواند باعث گرفتگی خودبخودی عضلات شده و انقباض غیرارادی آنها را باعث شود.
هضم و جذب عادی فسفر و پروتئین بستگی به کلسیم دارد. کلسیم میتواند در بدن (مخصوصاً در رودهها) جایی که با چربی اضافی جهت رفع پیوند برقرار میکند، ذخیره شود. این ماده معدنی همیشه در فرآوردههای لبنی، سبزیجات برگدار و سبز موجود است. لیکن یک عامل احتیاطی به ذهن خطور میکند: این ماده معدنی برای جذب از روده با منیزیوم رقابت میکند بخصوص زمانی که هوا گرم است و نیاز به منیزیوم و کلسیم ضروری باشد این عامل باید رعایت شود. کلسیم نمیتواند بدون ویتامین D جذب شود بنابراین این خود دلیل دیگری از وابستگی ویتامینهای خاص و مواد معدنی است. منیزیوم با مواد معدنی سدیم و کلر که باعث تعادل مایعات بدن میشوند اثر متقابل دارد. ثابت شده که جایی که چنین عدم تعادلی رخ میدهد به گرفتگی عضلانی منجر میشود. هیچ ورزشکاری نیست که از این موقعیت تقریباً فلجکننده رنج نبرده باشد این وضعیت وقتی که در آب و هوای خیلی گرم ورزش میکنیم اتفاق میافتد و بعضی از ورزشکاران به درمان با قرصهای نمک متوسل میشوند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *