میزان چربی در بدن بانوان

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

میزان چربی در بدن بانوان

میزان چربی بدن

میزان چربی بدن یک خانم سالم فعال ورزشکار، بین 18 تا 20 درصد است. بسته به رتبه ورزشی چنین شخصی، ممکن است میزان چربی مذکور تا حد قابل توجهی پایین بیاید .

میزان چربی اغلب خانمهایی که فعالیت کمی دارند، بسیار بیشتر از درصد یاد شده است. برخلاف باور همگانی، “لاغر” بودن ظاهری یک خانم، دلیل بر کم بودن نسبت چربی بدنش به بافت عضلانی نیست.

شاید مفاهیمی مثل “افراد لاغر پرچربی” را نشنیده باشید. وقتی میزان چربی بدن شخصی، از حد مجاز فراتر رود، ناسالم انگاشته می شود، چه ظاهرا لاغر باشد، یا خیر.

میزان چربی در بدن بانوان
میزان چربی در بدن بانوان

تولید مثل و وراثت

علت این استعداد طبیعی خانمها در ذخیره چربی بیشتر از مردان چیست؟ پاسخ، در دلایل تولید مثلی نهفته است. بدن خانمها، بدلیل حفظ دائمی توانایی خود برای بارداری و تغذیه و رژیم جنین، چربی ذخیره می کند.

دانشمندان برای تفاوت توزیع چربی در بدن خانمها، دلیلی را کشف کرده اند، که به منطقه جغرافیایی و آب و هوای محل سگونت اجداد شخص مربوط می شود. بعنوان مثال، چربی بدن زنان مناطق گرمسیری مثل آفریقا یا مدیترانه، در باسن، اطراف لگن و بالای ران ذخیره می شود.

چربی بدن مردم برخی کشورهای آسیایی در ناحیه شکم جمع می شود. ظاهرا، چربی بدن افراد اهل مناطق گرمسیر، بجای پوشاندن تمام بدن، و تاثیر بر تنظیم دمای داخلی بدن، و غیر قابل تحمل کردن زندگی روزمره، برای کارایی بهتر، در نواحی خاصی از بدن ذخیره می شود.

اما چربی بدن مردم مناطق سردسیری مثل اروپای شرقی، برای محافظت بدن از سرمای کشنده زمستانهای طولانی، پراکندگی بیشتری در بدن دارد. به همین دلیل است، که برخی دختران اروپایی تبار، هیچگاه چربی ناخواسته متمرکز نمی آورند، و بدنشان همیشه متناسب است.

فیزیولوژی چربی

توجه داشته باشید، که همه افراد سالم، ذخایر چربی دارند. و این، موضوعی عادی است. بدن، برای تولید انرژی، جلوگیری از هدر رفتن حرارت، و همچنین محافظت از اندامهای داخلی، به این ذخایر چربی نیاز دارد. هیچگاه به فکر از بین بردن کامل چربی بدن نیفتید. چنین اقدامی، به اختلالات بسیار جدی منجر می شود.

برخی بدنسازان می توانند چربی بدنشان را تا 4 یا 5 درصد کاهش دهند، اما چنین کسانی، ورزشکارانی حرفه ای هستند، که وزن، رژیم غذایی، برنامه تمرین ( ورزش – باشگاه – بدنسازی – بدن سازی – فیتنس )ی و ترکیب بدنشان را با وسواس بسیار کنترل می کنند، و فقط چند روز در طول سال در این شرایط می مانند.

علت ذخیره چربی در بدن:

وقتی بدن، کمتر از نیاز کالری مصرف می کند، ذخایر چربی افزایش می یابند. بعبارت دیگر، هنگامیکه کسی کالری کافی برای زندگی روزمره اش (که علاوه بر فعالیتهای بدنی شامل تنفس و گوارش هم می شود) نمی خورد، بدنش دچار “گرسنگی” می شود و برای اطمینان از وجود انرژی در مواقع ضروری، شروع به ذخیره حداکثر ممکن انرژی دریافتی می کند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *