چرا حمام سونا باعث افزایش طول عمر می شود؟

حمام سونا
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

قرن هاست که ساکنان سرزمین های سرد مانند فنلاندی ها و روس ها از طرفداران پروپاقرص استفاده مکرر از حمام های سونا هستند و اکنون علم ثابت کرده که دمای بالای محیط حمام سونا برای سلامت و طول عمر مفید است. قبلا” در مطلبی با عنوان سونا چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟  توضیحاتی در خصوص فواید و آداب استفاده از سونا را مطرح کرده بودیم، اما جالب است بدانید در تحقیقی که نتایج آن در MJAMA Internal edicine منتشر شده گروهی از ۲۳۱۵ فرد میانسال (۴۲ تا ۶۰ ساله ) از فنلاند شرقی انتخاب شده و بعد از ۲۱ سال مورد بررسی قرار گرفتند تا معلوم شود چند نفرشان و به چه دلایلی فوت کرده اند.

حمام سونا
حمام سونا

 

مشخص شد آن هایی که بیشتر از حمام سونا استفاده کرده بودند، شانس بیشتری برای عمر طولانی تر داشتند. کسانی که دو تا سه بار در هفته به سونا می رفتند، نسبت به آن هایی که یکبار در هفته از سونا استفاده می کردند، ۲۲ درصد کمتر در معرض مرگ در اثر نارسایی قلبی بودند.

افرادی هم که چهار تا هفت بار در هفته به حمام سونا می رفتند، ریسک مرگ در اثر نارسایی قلبی در آن ها ۶۳ درصد کمتر بود. در حقیقت ریسک مرگ برای آن هایی که ۴ تا ۷ بار در هفته به سونا می رفتند ۴۰ درصد کمتر از کسانی بود که یکبار درهفته از آناستفاده می کردند.

در نهایت طول زمانی که افراد هر بار در سونا سپری می کردند نیز روی این نتیجه گیری تأثیر داشت. بیشتر از ۱۹ دقیقه ماندن در سونا در مقایسه با کمتر از ۱۱ دقیقه سپری کردن در این حمام، سبب شده بود، ریسک این نوع مرگ تا ۵۲ درصد کاهش یابد.

سونا در سراسر دنیا متنوع و گوناگون است. بعضی از آن ها گرم و پربخار هستند و برخی دیگر گرم و خشک. به توصیه پژوهشگران سونایی که مد نظر آن هاست باید دارای هوای نسبتا” خشک با حرارت بالا و حدود ۸۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد باشد. رطوبت لازم هم گهگاه با ریختن آب روی سنگ های گرمکن داخل حمام  تأمین می شود.

اینکه خودتان را در معرض حرارت بالا قرار دهید، چگونه می تواند به سلامت تان کمک کند؟

به گفته محققان توضیحش دشوار است، اما دلیل اصلیش می تواند افزایش ضربان قلب بخاطر قرار گرفتن در محیط گرم و نسبتا” خشک باشد که فوایدش تا حدودی تقلیدی از تأثیرات شگفت انگیزترین اکسیر زندگی یعنی ورزش است.

نکات ایمنی در استفاده از سونا

در هنگام استفاده از سونا در صورتی که عوارضی نظیر سر درد، سر گیجه، رخوت بیش از حد، تپش قلب غیر عادی رخ دهد باید بلافاصله سونا را ترک کرد. ورزش و نرمش سنگین در هنگام سونا اشتباه می باشد. افرادی که دچار مشکلات قلبی بوده و یا از ناراحتی های ریوی رنج می برند باید پیش از رفتن به سونا با پزشک خود مشورت کنند.

چنانچه استفاده از سونا بلامانع بود، افرادی که سابقه فشارخون بالا و یا بیماری قلبی و عروقی دارند، نباید بلافاصله بعد از سونا، دوش آب سرد بگیرند و یا داخل حوضچه آب سرد بروند. همچنین مبتلایان به صرع و دیابت مجاز به استفاده از سونا نمی باشند. قبل و  بعد از سونا نیز نباید سیگار کشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *