چربی سوزی برای خانم ها

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

چربی سوزی برای خانم ها بانوان

معمولا در مورد کاهش وزن اینطور تصور می شود که خیلی ساده است : کمتر بخور، بیشتر تمرین کن. البته این کاملا صحیح است ولی چیزی که یک بدنساز به شما خواهد گفت این است که کاهش دادن چربی کاری بسیار مشکل است.
تقریبا اکثر کاهش وزنی که در رژیم های معمولی بوجود می آید بر اثر کاهش بافت عضلانی می باشد ولی کاهش وزن اصولی و کلیدی یعنی کاهش چربی بدن در کنار حفظ بافت عضلانی. این همان چیزی است که بدنسازان معمولا در زمان رژیم گرفتن انجام می دهند. این مقاله در خصوص این که چطور باید یک رژیم صحیح گرفت تا چربی سوزی انجام شود بحث خواهد شد توضیح : یک رژیم غذایی که منجر به چربی سوزی شود، حتما می بایست از یه جزء تشکیل شده باشد.

1 – رژیم غذایی
2 – تمرینات هوازی (ایروبیک)
3 – تمرینات با وزنه

رژیم غذایی

اکثر خانم ها وقتی می خواهند رژیم بگیرند، یک اشتباه بزرگ مرتکب می شوند که به امید عضلانی نشدن بدن، پروتئین را از رژیم غذایی خود حذف می کنند. در واقع اگر زنی بخواهد در طول رژیم غذایی، حجم عضلات خود را ثابت نگه دارد و یا اینکه بخواهد بر حجم عضلات خود بیفزاید باید سعی و تلاش دو برابر انجام دهد و تنها با یک رژیم خالی این امر امکان پذیر نیست. ترکیب رژیم غذایی کم کالری و تمرینات ایروبیک (به تمریناتی مثل دوچرخه سواری و شنا و پیاده روی، رقص و … گفته می شود) و کم کردن مقدار مصرف پروتئین، دقیقا باعث می شود که عضلات بدن تحلیل بروند و در عوض درصد چربی بدن بالاتر برود. هر بدنساز و هر فرد که نسبت به ترکیب بدنی خود حساس است، یک چنین اشتباهی را انجام نمی دهد. پروتئین نه تنها باعث می شود که بافت عضله باقی بماند، بلکه مزایای بیشمار دیگری نیز برای فرد دارد که از بزرگترین آنها می توان از کم شدن اشتها نام برد و این مهمترین دلیل برای کارآمد بودن رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پر پروتیئن می باشد.

مواد پروتئینی مثل گوشت نرم، سینه مرغ و سفیده تخم مرغ بیش از اندازه شکم پرکن هستند (یعنی شخص بعد از خوردن آنها تا چند ساعت احساس گرسنگی نمی کند)، در عوض مواد نشاسته ای و قند مثل : چیپس، نوشیدنی های بیرون و کلا اینگونه مواد باعث میشود فرد بعد از خوردن، خیلی زود احساس گرسنگی کند و دلیل آن هم افزایش ترشح انسولین می باشد. همانطور که می دانید ترشح زیاد انسولین باعث می شود که قند خون پایین بیاید و بمحض اینکه یک چنین حالتی به وجود بیاید، به فرد احساس گرسنگی دست می دهد. اگر بیاییم و نسبت مصرف پروتئین به کربوهیدرات را تغییر بدهیم (جای کربوهیدرات ۶۵ درصد را با ۲۵ درصد پروتیین عوض کنیم) خود به خود باعث شده ایم که مقدار کالری دریافتی روزانه نیز کاهش یابد. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که تصمیم جدی گرفته اید تا لاغر شوید، پس سعی کنید یک سری مواد غذایی را از لیست خرید روزانه حذف کنید. موادی مثل چیپس، میوه زیاد، نوشیدنی های شیرین و … و در عوض سینه مرغ، سفیده تخم مرغ، پنیر بدون چربی و دیگر پروتئین های با کیفیت و خالص را به آن اضافه کنید.

داروهای هورمونی

زنان هرگز نباید از داروهای هورمونی که حاوی تستسترون هستند استفاده کنند، اما به هر حال آنها نیز باید به این نکته واقف باشند که بالانس بودن سطح تستسترون و استروژن بسیار مهم و ضروری می باشد.

خانم ها معمولا به طور ناخواسته و غیر عمدی یعنی با استفاده از قرصهای ضد حاملگی (کلا قرصها و مواد جلوگیری کننده) باعث می شوند که این بالانس به هم بخورد و سطح استروژن به نحو چشمگیری افزایش یابد. هر بدنسازی یا بدن سازی اینرا می داند که در این شرایط فرد سریعا چاق و باد کرده بنظر می رسد، ضمن اینکه چربی سوزی یا خیلی خیلی مشکل می شود و یا اصلا چربی سوزی انجام نمی گیرد، زیرا وقتی سطح تستسترون به کمترین مقدار خود برسد، دیگر بدن توانایی نگه داشتن بافت عضلانی را نخواهد داشت و شروع می کند به متابولیزه کردن و سوزاندن بافتهای عضلانی و این در حالی است که بافت چربی ثابت مانده و روز به روز بر مقدارش افزوده می شود. هیچ بدنسازی یا بدن سازی در دوره رژیم از قرصهای حاوی استروژن استفاده نمی کند. البته در مورد زنانی که به دوره یائسگی رسیده اند می توان از هورمون درمانی استفاده کرد. بعضی دکترها برای به تعویق انداختن پروسه پیری از این روش استفاده می کنند.

تمرین

بسیار سخت میتوان خانم ها را متقاعد کرد که با وزنه تمرین کنند. بدنسازان هرگز تمرینات با وزنه را از برنامه تمرینی خود حذف نمی کنند و اصلا توجهی نمی کنند که چقدر چربی باید سوخته شود. شاید بتوان گفت بهترین راه برای نگه داشتن عضلات در زمان رژیم گرفتن، تمرین با وزنه می باشد. ضمن اینکه ساعتها بعد از تمرین هم سرعت متابولیسم بدن در حد بالایی قرار دارد و حتی به مرور زمان به دلیل بالا رفتن درصد عضله، سرعت متابولیسم افزایش می یابد. بهر حال خانم ها همیشه ترس از این دارند که اگر در هفته ۲ تا ۳ جلسه با وزنه کار کنند، هیکل زنانه شان به هیکل مردانه تبدیل می شود.

پیام ما برای اینگونه افراد همیشه همین است که نباید در خصوص تمرین با وزنه ترسی داشته باشند، چون تقریبا اکثر خانم ها از لحاظ ژنیتیکی این استعداد را ندارند که به شکل قهرمانان بدنسازی یا بدن سازی در بیایند و تعداد انگشت شماری هستند که دارای این استعداد می باشند که بتوانند بر حجم عضلاتشان اضافه کنند و تازه اگر از داروهای هرمونی یا استرویید استفاده کنند، حتی اگر یک زن دارای عضلات بزرگی هم باشد ولی درصد چربی بدنش پایین نباشد، اصلا عضلاتش نمایان نخواهد شد. خانم ها بطور طبیعی از درصد چربی بیشتری نسبت به مردان برخوردار هستند (مردان معمولا ۱۰ تا ۱۲ درصد و زنان معمولا ۱۸ تا ۲۲ درصد) و به همین دلیل هم هست که زنان دارای هیکل زنانه هستند یعنی همین درصد چربی اضافه باعث بوجود آمدن فرمهای مخصوص زنانه می شود.

اگر یک زن بخواهد مثل قهرمانان بدنسازی یا بدن سازی زن بنظر برسد، حتما باید از یک رزیم غذایی فوق العاده کم چرب پیروی کند. ضمن اینکه از داروهای مدرر (ادرار آور) نیز می بایست برای خارج کردن آب اضافه بدن استفاده کند.

پس خاطر جمع باشید اضافه کردن تمرینات با وزنه باعث نخواهد شد که عضلانی به نظر برسید، ولی در عوض تمرینات با وزنه به عنوان یک ابزار مفید برای از بین بردن چربی اضافه در دراز مدت بسیار ضروری می باشد. حتی اگر زن به هر دلیل حجم عضلاتش افزایش یابد، راه رهایی از آن بسیار ساده و اسان می باشد زیرا در بدنسازی یا بدن سازی کاهش عضله خیلی آسان تر از افزایش عضله می باشد.

نتیجه گیری : به تمامی خانم هایی که نسبت به کاهش وزن خود جدی هستند پیشنهاد می شود که باورها و نوشته های بی اساس را کنار بگذارند و در عوض مطالب علمی و ثابت شده را مطالعه کنند. عین واقعیت اینست که اکثر کاهش وزن هایی که تنها با رژیم گرفتن بدست می آید بر اثر کاهش وزن مفید فرد است یعنی اینکه فرد تنها آب و عضله اش از دست داده نه چربی.

تنها روشی که باعث کاهش وزن موثر و درست می باشد تلفیق تمرین با وزنه، دریافت مقدار مناسب پروتئین روزانه و تمرینات هوازی مثل دوچرخه سواری دویدن و … می باشد زیرا بدین ترتیب سیستم هورمونی در حالت بالانس قرار خواهد گرفت و چربی سوزی مستمر در بدن بوجود خواهد آمد ضمن اینکه فرد درصد عضله و تراکم استخوانی خود را نیز حفظ کرده است. همانطور که میدانید کلا خانم ها از لحاظ چگالی و تراکم استخوان از مردان ضعیف تر هستند و به همین دلیل به محض بالا رفتن سن دچار پوکی استخوان می شوند و بنابراین برای به تعویق انداختن این رویه، افزودن تمرینات با وزنه به برنامه روزمره، یک امر ضروری می باشد. همچنین تمرینات با وزنه باعث می شود که فرد نسبت به رژیم غذایی یه گونه ای پیروی خواهد کرد که کیفیت در آن نقش اصلی را دارد نه طعم و ظاهر غذاها. پس اگر جزو آن دسته از افراد هستید که به مسائل بصورت دراز مدت و عمری نگاه میکنیند و نه بصورت مقطعی، حتما تمرینات با وزنه را در برنامه تمرینی خود بگنجانید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *