کاهش وزن اصولی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

اصولاً کاهش سالم وزن نتیجه‌ای خوشایند برای افرادی است که رژیم غذایی مطابق گروه خونی خود را در پیش می‌گیرند.

با این حال، تغییر متابولیکی که با این کاهش وزن ایجاد می‌شود، از اثرات ظاهری آن‌که شما در آینه می‌بینید، بیشتر حائز اهمیت است.

چاقی به تغییرات نامطلوب هورمونی منجر و درنهایت تعادل متابولیک را برهم می‌ریزد. عدم تعادل متابولیک غالباً با مقاومت بدن نسبت به انسولین مربوط است. وضعیتی که در آن سلول‌های چربی دیگر به انسولین پاسخ نمی‌دهند به این معنا که بدن شما به تولید بیشتری برای انجام حداقل کار نیاز دارد و شما در تنظیم قند خون خود دچار مشکل می‌شوید.

22

همزمان با آن، بدنتان کنترل متابولیسم را برعهده گرفته و با خاموش ساختن موتورهای سوخت چربی برای ایجاد انرژی، قند و نشاسته اضافه را به صورت چربی در بدن ذخیره می‌کند. زمانی که شما اضافه وزن پیدا می‌کنید، برقراری توازن طبیعی برایتان مشکل می‌شود. دلیل بروز این اشکال تغییر وضعیت «متابولیک» است.

چاقی همیشه با مقاومت نسبت به «انسولین» همراه بوده که به افزایش بیشتر که در ارتباط مستقیم با محتوای چربی اعضا داخلی است، منجر می‌شود.

در بررسی‌هایی که در کودکان چاق انجام گرفته، محققین به این نتیجه رسیده‌اند در این کودکان، غلظت‌های انسولین پایه و همچنین انسولین تحریک شده توسط قند با نشاسته بالا بوده است که به طور یقین این وضعیت در بزرگسالان نیز وجود دارد.

در سال‌های اخیر نیز تحقیقات بسیاری نشان داده است که هورمونی به نام «لپتین» با ژن چربی ارتباط دارد. این هورمون برای تنظیم میزان چربی بدن و توانایی سوزاندن چربی برای تولید انرژی و اشباع آن مؤثر است.

موقعی که شما اضافه وزن پیدا می‌کنید مقادیر این ماده افزایش می‌یابد و به همراه آن میزان انسولین خون نیز زیاد می‌شود و این وضعیت، آغاز حرکت فرد به سوی بیماری «دیابت»، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و سکته مغزی است.

حال که با مروری کوتاه از طریق علمی وضعیت جسمی و فیزیکی شما برای دچار شدن به چاقی و به تبع آن بیماری‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت، با بیانی کوتاه و ساده نکاتی چند را که با یک برنامه‌ریزی روزانه و آسان می‌توان وزن بدن را در حد مطلوب و ایده‌آل کنترل کرد، در پی می‌آوریم.

کاهش وزن اصولی 

غذاهای مناسب

بارها به اهمیت تغذیه اصولی در حفظ سلامتی و کنترل وزن اشاره شده است در این مقاله نیز تأکید بر این نکته مهم ضروری است.

توجه داشته باشید که مصرف غذاهای ساده (تازه و بهداشتی) که حاوی مقادیر لازم پروتئین و کالری باشند حائز اهمیت است.

در این میان و برای دور شدن از چاقی و بیماری‌های قلبی استفاده از روغن‌های گیاهی در طبخ و تهیه غذا و پرهیز از سود جستن نمک بیش از اندازه لازم ضروری است.

همچنین زیاده‌روی در خوردن شیرینی و شکلات و تنقلات به‌خصوص قبل و بعد از صرف غذا به چاق شدن بیشتر کمک می‌کند و طبیعی است که آسیب‌های وارده در اثر این گونه ناپرهیزی‌ها به دستگاه گوارش و حتی قلب، اجتناب‌ناپذیر نشان می‌دهد.

کنترل وزن در حد مطلوب
با انتخاب شیوه زندگی صحیح و عادات غذایی اصولی و پرداختن به فعالیت بدنی منظم (ورزش) می‌توان وزن بدن را در حد مطلوب کنترل کرد و ضمن کاستن از «اضافه وزن» به سلامتی دست یافت.

این برنامه‌ریزی برای کودکان نیز (باتوجه به نیاز کالری اضافی) بسیار مفید واقع خواهد شد. توصیه می‌شود آنان را به ورزش مناسب سنشان (به‌طور منظم) عادت دهید و به استفاده از مصرف میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات کم‌چربی، حبوبات، گوشت سفید (مرغ و ماهی) تشویق کنید و خودتان هم با رعایت کامل برنامه فوق الگوی مناسبی برای فرزندانتان باشید.

بی‌تردید با این برنامه‌ریزی (به شرط اجرا) وزنتان در حد مطلوب کنترل خواهد شد و از سلامتی که بهترین نعمت خداوند است بهره‌مند خواهید شد.

فقط در نظر داشته باشید که «تغذیه اصولی» و «ورزش منظم» در کنار هم و پا به پای یکدیگر در نگه داشتن وزن ایده‌آل و حفظ سلامت ضروری است و منفک شدن آنها از همدیگر تعادل بدن را به هم خواهد زد و باز هم «چاقی» و عوارض آن گریبانگیرتان خواهد شد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *